Pentru toți cei care încă nu au aflat Amazon oferă tuturor celor care s-au săturat de Netflix sau HBO GO o alternativă interesantă de filme și seriale, mare parte din ele, traduse și in limba română.
Daca nu ai apucat să folosești serviciul Amazon Prime Video, am scris un articol detaliat pe www.itmaniatv.com, pe care il poti citi aici.
Amazon investește și el sume serioase de bani pentru productii proprii iar serialul Wheel of fortune (trd. Roata Timpului) este un serial extrem de asteptat si este disponibil inclusiv în România.
Există o roată grozavă care se învârte și se întoarce, iar istoria se întoarce odată cu ea. Când își încheie circuitul, sufletele plecate din era anterioară se întorc în forme noi. Aceasta este cosmologia noului serial fantastic al Amazon Prime Video, „Roata timpului”, de unde și titlul. Este, de asemenea, o filozofie a adaptării TV, în care vechiul devine nou din nou.
„Game of Thrones” a părăsit scena serialelor fantastice, cu monștrii, dragoni și alte vietăți în 2019 și nu este deloc exagerat să presupunem că Amazon speră ca „Wheel of fortune”, ale cărui prime episoade au fost lansate vineri, să fie un succes.
Trebuie să menționăm că serialul se bazează pe o serie de romane fantastice. Ciclul de 14 romane al lui Robert Jordan (plus lecturi suplimentare) a început cu ani înainte de cărțile lui George R.R. Martin care au stat la baza „Game of Thrones”. Și atât Jordan, cât și Martin urmăreau sau răspundeau unor oameni ca cei cei care au citit seria lui J.R.R. Tolkien „Stăpânul inelelor”. Pentru a completa cercul sau pentru a învârti din nou roata, Amazon va avea și o serie din saga „Stăpânul Inelelor” anul viitor.)
Vestea bună pentru telespectatorii înfometați de fantezie este că acest serial luxuriant și ambițios se apropie rapid de „Game of Thrones” și chiar de filmele lui Peter Jackson Tolkien, în grandoare. În verva vieții și profunzimea personajelor însă, „Roata” este cu câteva revoluții în urmă.
Serii vaste precum cea a lui Jordan (care a fost finalizată de Brandon Sanderson după moartea lui Jordan în 2007) se pot transforma în eșecuri monumentale când sunt adaptate pentru TV sau marele ecran. Un episod pilot eșuat a fost difuzat pe FX în 2015. Această nouă încercare, dezvoltată de Rafe Judkins, sugerează o lume și o mitologie mamut care urmează să fie construite, bazate pe o combinație de filozofii atât estică cât și vestică.
Serialul începe simplu și abordabil, în ceea ce ați putea numi Modul de căutare a lui Frodo modificat: există o profeție, un vrăjitor, o trupă de oameni obișnuiți cufundați în istorie, o călătorie periculoasă, un dușman întunecat și vorbesc despre o bătălie finală decisivă.
Figura gandalfiană de aici este Moiraine (Rosamund Pike) din Aes Sedai, un ordin feminin de vrăjitori care împletesc fire de magie fumurii. Ea apare în Two Rivers, o regiune cuibarită în mijlocul munților „Sound of Music”, pentru că sorții spun că unul dintre tinerii locali este întruparea Dragonului.
Întorsătura este că Moiraine nu știe cine este întruparea Dragonului, așa că recurtează patru tineri. Când o armată de trolloci – slujitori cu chip de fiară ai Întunericului nevăzut – apare pentru a dezlănțui ravagii din Dungeons & Dragons, ea fuge la Two Rivers împreună cu spadasinul ei, Lan (Daniel Henney), și o mulțime de potențiali salvatori reticenți.
Călătoria lor către fortăreața Aes Sedai, care ocupă o mare parte din cele șase episoade proiectate pentru critici (din opt în primul sezon), ne oferă timp pentru a admira peisajul și a cunoaște personajele.
Rand (Josha Stradowski) este băiatul unui cioban, îndrăgostit de Egwene (Madeleine Madden), ucenicul empatic al vindecătoarei din sat, Nynaeve (Zoë Robins). Fierarul Perrin (Marcus Rutherford) este un gigant blând; Mat (Barney Harris) este un cinic cu un trecut trist și un talent pentru probleme. Două dintre cele mai distinctive apariții vin de la antagoniști: Álvaro Morte ca lider al unei revolte și Abdul Salis ca inchizitor pentru o trupă de fanatici religioși care se opun lui Aes Sedai.
Volumul dramatic al serialului vine de la Pike, care îi dă lui Moiraine un rol foarte important în serial. Ideile din spatele „Wheel pf fortune” au potențial. Viziunea sa asupra lumii nu este la fel de realpolitică precum cea din „ Urzeala Tronurilor”, dar conceptul său despre bine și rău este promițător de complicat.
Soții Aes Sedai, de exemplu, sunt înțelepți, dar nemiloși, rupți de politica internă și nu au încredere nici măcar unul în altul. Există îndoieli dacă Dragonul proorocit va fi mântuirea sau cel care va distruge lumea. Chiar și unii adepți ai Celui Întunecat – până acum, o vagă amenințare în afara ecranului – cred că stăpânul lor vrea să facă bine prin ruperea unui ciclu istoric de suferință.
Dinamica de gen a seriei poate fi cea mai prietenoasă caracteristică a sa. Femeile controlează magia în lumea „Roții” din motive istorico-mitologice – ceva-ceva despre Puterea Unică fiind contaminată într-un mod care îi afectează pe bărbații care încearcă să o folosească – ceea ce, la rândul său, îi duce pe unii bărbați la resentimente sau la teama de a fi de prisos.
„Roata Timpului” are timp să se dezvolte; a fost deja preluat pentru un al doilea sezon. Ceea ce îi lipsește este o voce. Sau, mai degrabă, are una, dar este dialectul rigid New Agey al fanteziei. Încă din primele minute, „Roata timpului” are o amploare epică. Dar până în primul său sezon, nu este încă la scară umană. Este frumos de privit, totuși. Devreme, rătăcitorii se refugiază într-un oraș blestemat, cu străzile pustii mărginite de arhitectură și statuare baroc. „Roata”, ca producție, se simte așa. Este un edificiu uluitor de detaliat, fără oameni în el.
The Wheel of Time, noul serial fantasy de pe Amazon Prime, este ceea ce se întâmplă atunci când Jeff Bezos îți ordonă să vii cu un hit de tip Game of Thrones. Această adaptare a seriei de 11 romane a lui Robert Jordan funcționează, de asemenea, ca o soluție intermediară, în timp ce fanii așteaptă prequel-ul Amazon Lord of the Rings – Povestirea „povestilor neexplorate” bazată pe lucrările lui JRR, dar cu restricții creative impuse de moșie! – care este de așteptat să fie lansat la sfârșitul anului viitor.
Între timp avem povestea unui pământ matriarhal supravegheat de doamnele magice ale Aes Sedai, care canalizează Puterea Unică pentru a păstra pacea. Bărbații obișnuiau să folosească și ei puterea, până când ei – conduși de ceea ce trebuie să presupunem că era o figură destul de carismatică numită Dragonul – au ruinat totul. Acum, cei câțiva bărbați magici rămași sunt vânați și uciși de surori.
Primele șase episoade din „Roata timpului” o găsesc pe Moiraine și noii ei recruâi scăpând de monștri nu prea convingători, trecând cu greu prin fundaluri de pădure nedescrise și despărțindu-se pentru a întâlni mai multe personaje secundare și pentru a avea mici mini-aventuri proprii. Seria este ca și cum te uiți iar la „Stăpânul inelelor”, dar pe repede înainte, așa că renunți la tot interesul uman și doar obții esenta generală a unei aventuri globetrotting.
Cum se face că un serial TV cu tot timpul din lume a reușit să ocolească cea mai mare parte din dezvoltarea personajelor ? Este cu adevărat derutant cât de superficială se simte povestirea în „Roata timpului”. Există răspunsuri la aproape fiecare întrebare care nu-i afectează în mod semnificativ pe protagoniștii noștri – ținute cu coduri de culori, arme fermecate, partituri de mult pierdute – dar tuturor tinerilor vedete li se oferă povești rudimentare care apoi sunt uitate pe drum.
Este tentant să compari „Roata timpului” cu „Game of Thrones” – iar serialul te roagă practic să faci asta. Numai secvența de titlu, care desenează imagini ale elementelor majore ale poveștii folosind arte și meșteșuguri învechite, este garantat să plaseze seria de fantasy HBO cândva impresionantă, acum terminată, în primul rând în capul tău. Dar incursiunea Amazon în fantezie nu se poate egala cu „Urzeala Tronurilor” în valorile de producție – suferă de efecte vizuale slabe, costume care arată de parcă nimeni nu le-a mai purtat vreodată și decoruri care arată de parcă nimeni nu le-a locuit vreodată. Mai rău, spectacolului îi lipsește răbdarea necesară pentru a ne convinge că mitologia sa este realitate pentru personaje.
„Roata timpului” este atât de ocupat să se explice, încât nu își justifică niciodată toate explicațiile și este păcat, pentru că există ceva aici. Acest lucru este valabil mai ales pentru remarcabila Rosamund Pike, a cărui versiune a vrăjitorului atotștiutor care ajută noi eroi în căutarea lor este lipsită de fanfara tipică, obișnuită în portretele arhetipurilor Merlin/Gandalf/Dumbledore. Oboseala ei elegantă este o schimbare binevenită de ritm în jocul fanteziei, de altfel, prea tipic.
În timp ce ordinea mondială matriarhală sună interesant pe hârtie, și poate că pe hârtie a fost, seria nu reușește să încorporeze organic această idee în multe, multe puncte ale intrigii. Până acum, „Roata timpului” a ratat o oportunitate de a-și extinde construcția sa igienizată, subcaracterizată și generică a lumii și de a construi ceva semnificativ și distinct.
Deocamdată, acest serial doar învârte roțile. Pentru foarte, foarte mult timp.
Comentariul va fi postat dupa aprobare