Asociația Interlan semnalează faptul că prevederile proiectului de lege sunt de natură a afecta interesele legitime ale furnizorilor de servicii de comunicații electronice prin impunerea unor sarcini și obligații administrative disproporționate și cu evident impact economic, care pot genera imposibilitatea desfășurării activității specifice în domeniul comunicațiilor electronice.
Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul comunicațiilor electronice și pentru stabilirea unor măsuri de facilitare a dezvoltării rețelelor de comunicații electronice, care urmează să intre în dezbaterea Plenului Parlamentului României, vizează o transpunere la nivel național a Directivei 1972/2018 de instituire a Codului european al comunicațiilor electronice.
Asociația Interlan în cadrul propunerilor de modificare transmise a subliniat necesitatea includerii unui regim derogatoriu pentru microîntreprinderi și IMM-uri, având în vedere impunerea unor măsuri tehnice și organizatorice excesive sub aspectul suportării de către operatori a costurilor privind interceptarea legală a comunicațiilor, implementarea măsurilor tehnice și organizatorice, inclusiv pentru criptarea/decriptarea conținutului comunicațiilor tranzitate, dar și obligativitatea de a se supune, pe cheltuiala proprie, unor audituri de securitate la solicitarea ANCOM.
Proiectul reprezintă o dezvoltare la nivel național a prevederilor comunitare aplicabile, fără a fi aplicat testul specific privind situația microîntreprinderilor și IMM-urilor și fără efectuarea unei analize a impactului acestor modificări legislative. Stabilirea unui cadru derogatoriu pentru microîntreprinderi și IMM-uri nu este de natură a determina un tratament preferențial sau discriminatoriu, ci exclusiv reprezintă o asigurare și o garantare a necesităților specifice acestor entități, având la bază inclusiv regimul derogatoriu stabilit prin Directiva NIS - Directiva (UE) 2016/1148 a Parlamentului European și a Consiliului din 6 iulie 2016 privind măsuri pentru un nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și a sistemelor informatice în Uniune sau Regulementul nr. 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE.
O abordare specială, având în vedere impactul semnificativ, trebuie acordată prevederilor art. 102 din Proiect, text normativ dezvoltat ulterior procesului de consultare publică, care impune obligativitatea furnizorilor de servicii de găzduire electronică cu resurse IP și furnizorilor de servicii de comunicații interpersonale care nu se bazează pe numere să sprijine ”organele de aplicare a legii și organele cu atribuții în domeniul securității naționale”.
Acțiunile reglementate vizează:
- permiterea interceptării legale a comunicațiilor, inclusiv suportarea costurilor aferente;
- acordarea accesului la conținutul decriptat al comunicațiilor și furnizarea informațiilor reținute sau stocate referitoare la datele de trafic, date de identificare a abonaților sau clienților, modalitățile de plată și istoricul accesărilor cu momentele de timp aferente;
- informațiile reținute sau stocate referitoare la date de trafic, date de identificare a abonaților sau clienților, modalități de plată și istoricul accesărilor cu momentele de timp aferente;
- permitarea, în cazul furnizorilor de servicii de găzduire electronică cu resurse IP, accesul la propriile sisteme informatice, în vederea copierii sau extragerii datelor existente.
Prin aceste prevederi se urmărește o completare a prevederilor cadru privind interceptarea legală a comunicațiilor, respectiv a cadrului normativ determinat de prevederile art. 138-140 din Codul de procedură penală și de prevederile Legii nr. 51/1991 privind securitatea națională.
Exceptând impactul financiar al măsurilor solicitate pentru sprijinirea organele de aplicare a legii și organele cu atribuții în domeniul securității naționale, textul normativ nu este suficient de precis și de clar și nu corespunde exigențelor de calitate ale legii. În mod evident, nu este îndeplinită cerința de previzibilitate a normei, care implică că aceasta trebuie să precizeze cu suficientă claritate întinderea şi modalităţile de exercitare a puterii de apreciere a autorităţilor în domeniul respectiv, ţinând cont de scopul legitim urmărit, pentru a oferi o protecţie adecvată împotriva arbitrarului.
Asociația Interlan este o organizație profesională, non-guvernamentală și non-profit constituită în anul 2005 la inițiativa unor furnizori de servicii de acces la internet. În prezent, Asociația numără 42 de membri, având scopul de a sprijini și de a promova interesele furnizorilor de servicii de comunicații electronice din România.
Comentariul va fi postat dupa aprobare