46% dintre companiile de la nivel global au fost victimele criminalității economice în ultimii doi ani

Bogdan Chirea
0
criminalitate economica

46% dintre companiile de la nivel global s-au confruntat cu fraude sau infracțiuni financiare în ultimele 24 de luni, atacurile cibernetice, fraudarea clienților și deturnarea de active fiind cele mai frecvente infracțiuni, potrivit studiului bianual PwC „Global Economic Crime and Fraud Survey” (GECS) 2022. 

Tehnologia și media și telecomunicațiile s-au confruntat cu cea mai mare incidență a fraudelor dintre toate industriile, aproape două treimi dintre companiile din aceste sectoare experimentând o anumită formă de fraudă. 

”Rata generală a fraudelor și infracțiunilor financiare împotriva companiilor a rămas constantă față de anul  2020 (47%), în pofida problemelor legate de lanțul de aprovizionare, a instabilității mediului geopolitic, a unei economii incerte și a multor amenințări emergente. Pandemia a redus actele de însușire frauduloasă de bunuri, în parte pentru că mai mulți angajați lucrează acum de la distanță, cu acces limitat la activele companiei, însă asistăm la o creștere a amenințărilor din afara organizației. Criminalitatea cibernetică se află în fruntea listei de amenințări cu care se confruntă în prezent companiile, iar pe viitor se preconizează o creștere a riscurilor de fraudă în raportările ESG și a celor prin intermediul platformelor digitale. Regulile jocului se schimbă, iar companiile trebuie să fie mai agile ca niciodată pentru a răspunde la aceste amenințări și să adopte noi abordări și tehnologii de prevenire”, a declarat Ana Sebov, liderul echipei de Forensic din cadrul PwC România.


În rezultatele sondajului din acest an, criminalitatea cibernetică a devansat cu o marjă substanțială fraudele săvârșite de clienți, cea mai frecventă infracțiune în 2020. 42% dintre companiile cu venituri între 1 și 10 miliarde de dolari au raportat că s-au confruntat cu infracțiuni cibernetice în această perioadă, în timp ce doar 34% au avut de-a face cu fraude săvârșite de clienți.

Companiile mai mari sunt expuse unui risc mai mare de fraudă

Mai bine de jumătate (52%) dintre companiile cu venituri anuale globale de peste 10 miliarde de dolari s-au confruntat cu fraude în ultimele 24 de luni. În cadrul acestui grup, aproape una din cinci a raportat că cel mai perturbator incident a avut un impact financiar de peste 50 de milioane de dolari.

Cele mai puțin afectate au fost companiile cu venituri mai mici de 100 de milioane de dolari, doar 38%, iar una din patru s-a confruntat cu un impact total de peste 1 milion de dolari.

Riscuri emergente: fraudele din rapoartele ESG, lanțul de aprovizionare și platformele digitale

Creșterea numărului de platforme digitale, cum ar fi rețelele sociale, serviciile (ridesharing, cazare) și comerțul electronic, deschide ușa riscurilor de fraudă și de infracțiuni economice, iar 40% dintre respondenți au experimentat o astfel de fraudă.

De asemenea, frauda în materie de raportare ESG (modificarea informațiilor astfel încât acestea să nu reflecte cu adevărat activitățile unei organizații) și cea în lanțul de aprovizionare au potențialul de a provoca perturbări mai mari în următorii ani. De exemplu, doar 6% dintre organizații au declarat că s-au confruntat cu fraude anti-embargo (participarea la boicoturi străine nesancționate) în ultimele 24 de luni. Dar acest lucru s-ar putea schimba în următoarele 24 de luni, pe măsură ce sancțiunile globale cresc la cele mai ridicate niveluri din istoria recentă.

În mod similar, doar 8% dintre organizațiile care s-au confruntat cu fraude în ultimele 24 de luni s-au confruntat cu fraude în ceea ce privește raportarea privind mediul, societatea și guvernanța (ESG). Cu toate acestea, pe măsură ce ESG continuă să crească în importanță pentru părțile interesate, stimulentul de a comite fraude în acest domeniu ar putea crește.

De asemenea, doar una din opt organizații a avut parte de noi incidente de fraudă în lanțul de aprovizionare ca urmare a perturbărilor cauzate de COVID-19, iar una din cinci organizații consideră că frauda în lanțul de aprovizionare reprezintă un domeniu de risc sporit ca urmare a pandemiei.

Rezultatele sondajului arată că amenințările din partea entităților externe sunt în creștere, iar infractorii devin din ce în ce mai puternici și mai eficienți. Aproape 70% dintre organizațiile care se confruntă cu frauda au declarat că cel mai perturbator incident a fost provocat de un atac extern sau de o conlucrare între surse externe și interne.

Sondajul a fost realizat în rândul a 1.296 de lideri de afaceri din 53 de țări și poate fi consultat aici.


Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!