Erori frecvente făcute de start-up-uri și cum pot fi evitate

Bogdan Chirea
0
start-up

Alexey Stoletny, CTO la Clean.io și Managing Director la Sigma Software Inc ne oferă în acest articol o privire mai atentă asupra greșelilor tipice pe care le fac antreprenorii când lucrează la startup-urile lor. Acest lucru va fi de interes nu numai pentru cei care își lansează doar proiectele, ci și pentru cei care lucrează cu startup-uri.

Cele mai comune capcane pentru startup-uri

Destul de des, atunci când începem să lucrăm cu un nou startup, pun o întrebare: Care este, după părerea dumneavoastră, cel mai important lucru pentru proiectul dumneavoastră în primele săptămâni și luni?

Primesc răspunsuri foarte diferite:

  • pentru a atrage clienți
  • pentru a veni cu noi funcții interesante
  • sa fac studii de piata
  • pentru a construi noi relații

De fapt, sarcina ta cea mai critică la început este să testezi ideea ta de afaceri pentru viabilitate și să verifici dacă funcționează sau nu.

Iată un exemplu.

Să presupunem că ați decis să înființați o companie de vânzare de ferestre. Ce ai de gând să faci mai întâi? Probabil, te vei gândi la felul în care ferestrele tale vor fi diferite de concurenți, te vei decide asupra materialelor și culorilor, vei comanda mânere care se potrivesc degetelor tale – adică vei petrece un an întreg și toate resursele tale pe aceste lucruri. Toate acestea doar pentru a descoperi că nimeni nu îți va cumpăra ferestrele pentru că materialele pe care le-ai ales se crăpă de la vânt oriunde mai sus de etajul al zecelea.

Ceea ce aveți nevoie este o dovadă de concept. Folosind un set minim de funcții și cheltuind o parte minimă din resursele dvs. pentru el. Trebuie să testați continuu proiectul dvs. pentru a detecta probleme, care vă pot eșua produsul de la început. 

Revenind la ferestre – în loc să pierdeți timp și bani în alegerea culorilor, mânerelor și a altor lucruri, ar trebui să testați cum se comportă un material pe care l-ați ales în diferite condiții. Dacă se crapă, ai nevoie de altul. Mai testezi unul și se dovedește prea costisitor? Testați mai mult și continuați să testați până când găsiți opțiunea ideală, care vă va permite să lucrați mai departe.

Nu supraîncărcați produsul dvs !

Modelul tău de afaceri trebuie să funcționeze în realitate, nu în imaginația ta. Pentru a înțelege acest lucru, nu ar trebui să supraîncărcați produsul cu funcții suplimentare. Optează pentru minim. Dar când alegi, fă-o cu înțelepciune. O greșeală comună a startup-urilor este alegerea de funcții greșite sau inutile pentru prima etapă. Funcționalitatea dvs., oricât de minimă, trebuie să ofere ciclul complet deja în stadiul inițial. Dacă ai făcut ferestre, dar nu ai luat în considerare geamurile din sticlă, nu vei testa dacă modelul tău de afaceri este viabil. Nu va funcționa doar pentru că îi lipsesc părțile esențiale.

Această idee este cel mai bine reprezentată în diagrama Produsului minim viabil. Trebuie să luați în considerare toate straturile, mai degrabă decât să vă concentrați doar pe unul dintre ele.

Caută clienți și un model de monetizare de la început

O altă concepție greșită comună este că „Semnarea contractelor este rezonabilă numai atunci când produsul este pe deplin gata de utilizare”. E greșit. Ar trebui să cauți clienți și să le vinzi produsul tău chiar de la început. Sigur, la început, prețul său va fi mult mai mic decât ceea ce plănuiai - doar pentru că soluția ta nu este încă gata. Cu toate acestea, vă va oferi șansa de a vă testa ideea în condiții reale, de a obține feedback de la clienți și, în sfârșit, de a obține niște bani pentru a investi în perfecționarea produsului.

Apropo, cel mai bine e să nu zăbovești prea mult nici cu monetizarea. Puteți auzi adesea: „Vom lansa aplicația gratuit, vom câștiga un anumit public țintă și apoi vom începe să taxăm pentru ea.” E o greseala. Crede-mă, utilizatorii care au primit produsul tău gratuit nu vor dori să plătească pentru el mai târziu. Alți utilizatori își vor instala aplicația tocmai pentru că era gratuită. Este important să monetizezi încă de la început – poate, la un preț mai mic.

Încă un lucru - nu exagerați cu îmbunătățirea și optimizarea - acest sfat este atât pentru cei care dețin un startup, cât și pentru cei care lucrează cu unul. Optimizarea vă va îmbunătăți produsul, dacă veți adopta o abordare echilibrată. Dar nu vezi des asta.

Determinați factorii cheie de succes

Nimeni nu monitorizează sau analizează dacă produsul tău se va descurca într-adevăr bine sau dacă se va descurca cu acele „bune intenții”. Va fi refactorizarea sugerată de un dezvoltator într-adevăr un beneficiu sau doar un eșec?

Cum poți controla asta?

Trebuie să faci cercetări pentru a determina ce factori vor fi importanți pentru afacere, care îmbunătățiri vor permite într-adevăr o dezvoltare mai rapidă și care nu, pentru a desena niște metrici și a defini KPI-urile. Acestea din urmă trebuie să aducă valoare produsului și afacerii. Îmbunătățiri precum „Odinioară aveam 100 de linii de cod, iar acum doar 90” nu vor funcționa. Acțiunile tale trebuie să reducă costurile, să reducă timpul sau să ajute la vânzarea produsului – doar în acest caz merită să cheltuiești timp, bani și energie.

Despre motivarea echipei

Dacă echipa ta este motivată și se simte responsabilă pentru produsul pe care îl dezvoltă, este evident că fiecare dintre ei va dori să îmbunătățească ceva, fie în procese, abordări, cod etc.

Motivația echipei nu depinde de proiect, ci mai degrabă de modul în care este construit procesul de lucru. Destul de des, ajungi să observi situații în care membrii echipei nu cunosc conceptul și nu înțeleg specificul viitorului produs, cui îi este detinat și ce probleme va ajuta să rezolve. Pentru a umple acest gol, toți membrii echipei își fac propriile presupuneri, care pot fi foarte departe de adevăr. 

Lipsa de comunicare între afacere și echipă duce exact la această problemă. Uneori vezi cum dezvoltatorii sunt „inchiși” în mod intenționat de la a avea o conexiune cu un client, și pot comunica doar cu managerul de proiect. Acest stil de lucru va duce inevitabil la o anumită pierdere de informații. Echipa nu se va simți implicată sau angajată în proiect, nu va înțelege de ce se iau anumite decizii, nu se va mândri cu munca depusă – ca urmare, echipa va fi demotivată.

Indiferent dacă sunteți un fondator de startup, un proprietar de produs, un manager de proiect sau un dezvoltator, trebuie să fiți interesat să stabiliți o comunicare eficientă continuă unul cu celălalt.

Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!