Modificarea modului în care sunt încărcate bateriile vehiculelor electrice ar putea face posibilă atingerea unei încărcări de 90% în doar 10 minute de la 0. Prin comparație, metodele actuale necesită de obicei o jumătate de oră pentru a încărca complet un vehicul electric.
Un protocol de încărcare standard începe de obicei la putere scăzută și crește, dar apoi începe să scadă din nou puterea la 60 sau 70 la sută de încărcare a bateriei pentru a evita stresul inutil asupra bateriei, spune Gil Tal de la Universitatea din California.
„Ceea ce [acești cercetători] încearcă să facă este să optimizeze această curbă pentru a obține mai mult timp cu o putere mai mare”, spune Tal.
Eric Dufek de la Laboratorul Național Idaho și colegii săi au implementat algoritmi inteligenți artificial pentru a analiza modul în care factorii în schimbare, cum ar fi curentul și tensiunea, influențează îmbătrânirea bateriei în timp. „Puteți face lucruri precum creșterea tensiunii sau scăderea secvenţială a cum arată tensiunea sau curentul”, spune Dufek.
Folosind modele de computer și verificând rezultatele pe bateriile reale, echipa a creat un nou protocol de încărcare care poate încărca o baterie standard de vehicul electric de la zero la 90% în 10 minute, protejând în același timp sănătatea pe termen lung a bateriei.
Încărcarea rapidă și sănătatea bateriei sunt un act de echilibru, spune Feng Lin de la Virginia Tech, care nu este implicat în studiu. El o compară cu oamenii care trec printr-o uşă. „Dacă toți cei 100 de oameni se grăbesc în cameră, vom rămâne blocați și nu vom aduce atât de mulți oameni în cameră într-un interval de timp scurt, astfel încât veți obține o capacitate mai mică cu încărcare rapidă. Există, de asemenea, șansa ca atunci când grăbiți atât de mulți oameni într-o cameră, ușa să fie spartă, astfel încât materialele bateriei ar putea fi deteriorate.”
Multe din ceea ce s-a învățat până acum despre protocolul îmbunătățit va fi aplicabil pentru multe dintre diferitele tipuri de baterii utilizate în vehiculele electrice, deoarece chimia de bază care stă la baza bateriilor pe bază de litiu este aceeași, spune Dufek. Dar fiecare companie ar trebui să ajusteze protocolul în funcție de designul specific al pachetului de baterii.
Protocolul ar putea fi implementat prin actualizarea software-ului din mașini care controlează încărcarea vehiculelor electrice. „Ceea ce îl face cu adevărat grozav este că se îmbunătățește fără costuri”, spune Tal. „Cu infrastructura existentă și tehnologia existentă, puteți obține unele îmbunătățiri.”
Dar chiar și cele mai optimizate protocoale de încărcare nu vor fi principalul factor care permite încărcarea extrem de rapidă pentru majoritatea vehiculelor, spune Tal. El se așteaptă ca cele mai mari îmbunătățiri ale timpilor de încărcare a vehiculelor să vină de la noile chimii ale bateriilor, modelele mai mari ale bateriilor și tehnologia stațiilor de încărcare mai rapidă, împreună cu companiile de automobile care își îmbunătățesc designul pachetelor de baterii.
Comentariul va fi postat dupa aprobare