În Munții Banatului se dezvoltă un nou domeniu schiabil

Bogdan Chirea
0
muntii banatului

Munții Banatului, cu Muntele Mic și Muntele Semenic, ar putea să devină, în doar câțiva ani, o variantă excelentă pentru iubitorii sporturilor de iarnă. 

Primii pași au fost făcuți și se văd deja în pârtiile care funcționează în zonă. Au fost instalate telescaune noi, crește numărul și calitatea locurilor de cazare, există o capacitate importantă de a crea și zăpada artificială, dar cel mai important e faptul că în fiecare an, zăpada naturală rezistă aici, până târziu, până în pragul primăverii.

Muntele Mic oferă, în prezent, aproximativ 18 kilometri de pârtii de schi, cu două instalaţii de telescaune, cinci teleschiuri şi un drum de acces complet asfaltat până în staţiune. În zonă, sunt disponibile cinci trasee, care fac parte din domeniul schiabil Muntele Mic: Borlova 1, Borlova 2, Nordica, Felix și Isai.

Cel mai mare investitor este Nordica Turism, companie înființată inițial de către omul de afaceri Romeo Dunca, cunoscut ca proprietar al uneia dintre cele mai mari firme de transport din România. În prezent, societatea de turism, a fost preluată de către copiii acestuia, deoarece omul de afaceri a intrat în politică, iar din 2020 a fost ales președintele Consiliului Județean Caraș-Severin. Pe lângă Dunca, ceilalți proprietari de pârtii sunt oamenii de afaceri Horațiu Buna și Daniel Răileanu.

Muntele Mic, statțiune ce își dorește să fie peste Poiana Brașov

Familia Dunca visează să dezvolte pe Muntele Mic cea mai modernă stațiune de schi din țară, gândită până la cel mai mic detaliu, cu servicii la cele mai înalte standarde. În momentul de față, de afacerea de pe Muntele Mic se ocupă Cristi Dunca și fratele său, Dani Dunca, ambii iubitori ai muntelui și pasionați ai sporturilor de iarnă.

Cristi a studiat, timp de patru ani, managementul turismului, la o universitate privată din Viena, pentru a dobândi cunoștințe necesare pentru dezvoltarea unei stațiuni. Este convins că zona Muntele Mic ar putea să fie cu mult peste Poiana Brașov, dacă proiectul lor ar fi dus până la capăt.

“Acum nu avem nicio șansă să oferim nici măcar un sfert din ceea ce găsesc turiștii în Austria, dar noi ne chinuim de 15 ani și investim toate resursele noastre pentru a dezvolta o stațiune montană de nivelul celor europene. Planuri sunt multe. Noi facem tot ce putem, dar după cum știți, în România este mai greu să implementezi lucruri, să zic mai avansate, din cauza birocrației, a autorităților care se mișcă mai greu decât mediu privat. Pot să vă spun că, atunci când este zăpadă și când sunt deschise toate pârtiile, este un loc minunat pentru practicarea sporturilor de iarnă. Ne-am blocat în procesele cu primăria care administrează zona. Le-am câștigat pe toate în instanță, doar că ei nu doresc să-și respecte obligațiile și suntem nevoiți să mai deschidem încă un proces, ca să-i forțăm, să îi executăm silit”, spune Dunca.

La Muntele Mic se practică, în prezent, mai mult turismul de weekend. Conform datelor oferite de administratorii pârtiilor, asta înseamnă cam 1.500-2.000 de turiști pe zi. Dacă investițiile ar fi finalizate, capacitatea ar fi mult mai mare și oferta s-ar extinde și în restul zilelor săptămânii.

“În principal, este vorba despre un teren pe care noi putem să dezvoltăm mai multe unități de cazare, de mâncare, restaurante, adică tot ce are nevoie o stațiune de schi. Ei (n.r. administrația locală) sunt obligați să investească în infrastructură, în iluminat, în parcări, în pază. Vă dați seama, noi, la Muntele Mic, n-avem nicio pază, acolo se fură, chiar anul ăsta ne-au furat cablurile de la tunurile de zăpadă. Nu putem să ne facem un garaj. Asta e cel mai important lucru. Nu avem autorizație de construire a unui garaj, fapt ce ne încurcă zilnic atunci când ninge, ne dă de lucru 3-4 ore pe zi în plus, ca să curățăm telescaunele de zăpadă. Nu putem să ne depozităm echipamentele, ratracurile, tunurile de zăpadă. Se deteriorează și toate astea din cauză că ei nu vor să ne dea aprobarea pentru a construi un garaj”, spune Cristi Dunca.

Investițiile continuă, Dunca dispus să mai bage trei milioane de euro

Dunca spune, însă, că nu se pot opri cu investiția și că așa cum au făcut și până în prezent vor investi și se vor lupta cu autoritățile să obțină ceea ce au nevoie. Mai mult, Cristi Dunca povestește că, atât el, cât și ceilalți doi investitori de pe Muntele Mic s-au asociat, oferă skipass comun și caută o soluție pentru construirea unui lac de acumulare din care să alimenteze tunurile de zăpadă.

“Am investit o grămadă de resurse și timp și sacrificii și mergem înainte. Am reușit un lucru foarte mare. Începând cu anul trecut, ne-am unim cu toți ceilalți operatori care gestionează instalații pe cablu și oferim un skipass comun. Asta e o premieră în România.

Căutăm înțelegere, în continuare, și din partea primăriei. Acesta este motivul principal pentru care stațiunea Muntele Mic nu o avansează. Investiția noastră a fost până acum de aproape șase milioane de euro. Am achiziționat un teleschi și o pensiune, după care am investit mai departe. Vă dați seama, într-o stațiune de schi nu există sfârșit de investiție. Am mai vrea să investim aproximativ două-trei milioane de euro, pentru a construi un restaurant și garajul”, mai spune Dunca.

Mega proiect început pe Muntele Semenic

Pe Muntele Semenic, anul trecut a fost inaugurată cea mai lungă pârtie din țară. Momentan, poate fi folosită doar când condițiile naturale sunt perfecte pentru practicarea sporturilor de iarnă. Pârtia face parte, însă, dintr-un proiect major al Primăriei Reșița, în valoare de 48 de milioane de euro, din fonduri europene și guvernamentale.

“Avem un studiu de fezabilitate încheiat, pe baza căruia, Primăria Reșița a preluat de la Romsilva 23 de hectare de teren, în zona Semenic, evident, punând la schimb altă suprafață de teren. Practic, prin acest demers, am devenit proprietarii viitorului areal turistic Semenic. Spun turistic, nu schiabil, pentru că e un areal care are dublă stagiune, vară-iarnă. Pe perioada de iarnă o să avem practic trei pârtii, una de șase kilometri, una de patru, una de doi kilometri, care se întâlnesc la un moment dat. Va fi cea mai lungă coborâre din România pe schiuri, cu o diferență de nivel de 800 de metri. Presupune montarea unei telegondole, cu stație intermediară, instalații de zăpadă, un lac de acumulare, piste de downhill de biciclete, pe perioadă de vară, trasee de biciclete pentru familie, parc de aventură, tiroliană de un kilometru lungime, paralelă cu telegondola și un bob de vară”, spune primarul Reșiței.

Ioan Popa susține că, în maximum două săptămâni, proiectul tehnic și execuția vor fi scoase la licitație.

“Noi am întârziat scoaterea la licitație, pentru că ADR-ul ne-a sugerat să punem și activități pe perioada de vară, ca să demonstrăm că optimizăm costurile de întreținere a instalațiilor de perioadă de vară. Am făcut acest update la proiect și suntem pregătiți ca într-o săptămână, două, să scoatem la licitație proiectul tehnic și execuția la pachet. Proiectul este undeva la 48 de milioane de euro, finanțabil cu fonduri nerambursabile, de 16 milioane de euro, de la Agenția de Dezvoltare Regională Vest, pentru că avem suma practic discutată, negociată în comitetul director regional și repartizată spre județul Caraș-Severin. Diferența de bani se pare că ne-o va acoperi Ministerul Turismului, într-o finanțare multianuală. Noi n-am stat. Vara trecută, Primăria Reșița și-a asumat prin buget propriu realizarea celor 3 pârtii, adică, practic, construcția pârtiilor și înierbarea lor, lucru care a fost definitivat și, anul trecut, s-a schiat deja pe cele trei. Evident, oamenii urcând cu autobuze pe care le-am pus la dispoziție prin transport urban Reșița am început să încasăm și bani. Cred că vom face același lucru și iarna aceasta”, ne-a mai declarat Popa.

Munții Banatului, comparabili cu orice stațiune din Austria

Primarul Reșiței consideră că proiectul poate fi inaugurat în 24 de luni, termen fixat și prin licitație. La fel ca și Cristi Dunca, Ioan Popa e convins că, Munții Banatului vor deveni, în câțiva ani, o destinație mai căutată decât zona Brașovului, cu celebra Poiană Brașov.

“Toată stima pentru colegii noștri de la Brașov. Dar matematic, însumarea pârtiilor pe care le va avea Semenicul, cu Muntele Mic, e mult peste ce există acolo. Poate fi comparat, dacă vreți, cu Bansko din Bulgaria, va fi de trei- patru ori peste Kopaonik, comparabil cu orice stațiune din Austria, din Tirol. Ceea ce, evident, ar putea aduce undeva la 12.000 de schiori pe zi, pe Muntele Mic și pe Semenic cel puțin cinci mii de schiori pe zi”, susține Popa.

Primarul Reșiței consideră că acest tip de proiecte ar trebui încurajate și în alte zone, pentru că românii ar avea doar de câștigat. Banii ar rămâne în țară și ar scuti turiștii români de un drum anevoios de cel puțin o zi dus-întors. La asta se mai pune la socoteală și consumul de combustibil, vinietele plătite în Ungaria, Austria și alte costuri asimilate.



Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!