Turbulențe semnificative au cauzat un deces și o spitalizare într-un avion de afaceri și șapte internări pe un zbor comercial. Turbulențele provoacă, de obicei, doar o călătorie accidentată, dar variază foarte mult ca severitate și pot provoca daune avionului și răniri pasagerilor și echipajului de la bord - ca să nu mai vorbim de teama și anxietatea serioasă în rândul pasagerilor.
Iată ce trebuie să știți despre cum să vă păstrați în siguranță și de ce se întâmplă turbulențele.
Cât de des turbulențele cauzează răni grave?
Desigur, leziunile cauzate de turbulențe sunt rare. La nivelurile avioanelor de croazieră, doar aproximativ 3% din atmosferă are turbulențe ușoare, aproximativ 1% are turbulențe moderate și câteva zecimi de procente au turbulențe severe la un moment dat, spune Paul Williams, profesor de științe atmosferice la Universitatea din Reading care cercetează turbulența.
„Este practic garantat că ești în siguranță”, spune Williams.
Din 2009 până în 2021, 30 de pasageri și 116 membri ai echipajului au fost grav răniți din cauza turbulențelor, dintre milioanele de oameni care zboară în fiecare an, potrivit datelor Administrației Federale a Aviației.
FAA definește leziunile grave ca fiind cele care necesită spitalizare mai mult de 48 de ore sau care duc la fracturi de oase, leziuni severe ale mușchilor sau tendonului, leziuni ale organelor interne sau arsuri de gradul doi sau trei. Companiile aeriene nu sunt obligate să raporteze mai multe răni minore, ceea ce înseamnă că numărul total de răniri este subraportat.
Majoritatea pasagerilor grav răniți de turbulențe nu purtau centurile de siguranță, adesea pentru că foloseau toaleta sau mergeau pe culoar, conform unui raport din 2021 al Comitetului Național pentru Siguranța Transporturilor. Rănile pot apărea din cauza căderii bagajelor din compartimentele de deasupra capului și lovirii oamenilor în cap, a oamenilor care se poticnesc sau sunt aruncați în scaune sau pe părțile laterale ale cabinei sau cărucioarele cu alimente care au lovit oameni.
Raportul NTSB a constatat că același lucru este valabil și pentru membrii echipajului, care au fost răniți cel mai frecvent în timpul pregătirii cabinei pentru aterizare sau în timpul serviciului în cabină - cum ar fi servirea de mâncare sau băuturi sau colectarea gunoiului.
NTSB nu a spus dacă pasagerul care a murit într-un zbor de afaceri din New Hampshire către Virginia purta centura de siguranță. Agenția încă investighează ce s-a întâmplat, dar a declarat că decesele cauzate de turbulențe rămân extrem de rare.
Ce este turbulența, de fapt?
Turbulența este mișcarea neregulată a aerului care provoacă schimbări neregulate ale altitudinii sau unghiului avionului, ceea ce se simte ca denivelare, agitație sau aruncare pentru oamenii de la bord.
Presiunea atmosferică, aerul din jurul munților și fronturile meteorologice sau furtunile pot provoca turbulențe, potrivit FAA. Fluxurile cu jet - benzi înguste de vânt puternic în nivelurile superioare ale atmosferei - sunt, de asemenea, o cauză comună a turbulențelor.
Unul dintre cele mai periculoase tipuri de turbulență este ceea ce se numește turbulență în aer limpede, care nu dă niciun avertisment vizibil și apare adesea atunci când piloții nu au semnul de fixare a centurii de siguranță pornit.
„Este complet invizibil pentru ochiul liber, pentru radar, pentru sateliți”, spune Williams, cercetătorul meteo. „Singurele informații pe care le avem despre ea, într-adevăr, este când un avion trece prin ea”.
Schimbările climatice cauzează mai multă instabilitate în fluxurile cu jet și determină viteza vântului mai rapidă, ceea ce va provoca mai multe turbulențe atunci când cerul va apărea senin. Până în 2050, piloții din întreaga lume se pot aștepta să întâmpine de cel puțin două ori mai multe turbulențe severe în aer liber, a descoperit Williams în cercetările sale.
Turbulența în aer senin este ceea ce a făcut ca un zbor Lufthansa care călătorea din Texas în Germania să cadă în mod neașteptat cu 300 de metrii săptămâna trecută. Turbulența bruscă s-a produs în timpul serviciului de masă, când echipajul și pasagerii se deplasau prin cabină. Avionul a fost deviat către Aeroportul Internațional Washington Dulles, iar șapte persoane au fost transportate la spital cu răni ușoare.
Indiferent de ce fel de turbulență poate întâmpina un zbor, experții spun că cel mai bun lucru pe care pasagerii trebuie să-l facă pentru a evita rănirea este să-și țină centura de siguranță legată, să respecte restricțiile pentru bagaje de mână și să asculte instrucțiunile piloților și însoțitorilor de bord.
Turbulența poate însemna și daune pentru aeronave
În total, aproximativ 65.000 de zboruri se confruntă cu turbulențe moderate în fiecare an, iar aproximativ 5.500 se confruntă cu turbulențe severe, potrivit Centrului Național pentru Cercetări Atmosferice.
Este aproape nemaiauzit ca turbulențele să provoace un accident, dar poate duce la reparații costisitoare pentru transportatori. De obicei, daunele sunt aduse componentelor cabinei, cum ar fi scaunele și compartimentele de deasupra capului, atunci când bagajele cad sau oamenii le lovesc. Daunele, întârzierile și rănile cauzate de turbulențe costă companiile aeriene până la 500 de milioane de dolari pe an.
Comentariul va fi postat dupa aprobare