Un nou șoc pe piața de asigurări a fost anunțat azi de Autoritatea de Supraveghere Financiară care a retras licența de autorizare pentru Euroins.
Șocul nu a fost însă prea mare pentru că era deja prevăzut de câteva săptămâni bune. Mai mult, evenimentul are loc la un an după falimentul City Insurance.
Brokerii de asigurări au mai trecut prin aceasta situație și au început să-și informeze clienții cu privire la ce se întâmplă cu polița lor de asigurare valabilă la Euroins.
Alexandru Pintilie, fondator al platformei online de asigurări pint.ro, spune că retragerea autorizației Euroins de către ASF și demararea procedurii de declarare a falimentului nu aduce vești bune pentru Euroins. Declararea falimentului pare un lucru inevitabil din acest moment si tot procesul va dura intre 6 si 12 luni.
Clienții Euroins, păgubiți au la dispoziție mai multe opțiuni.
1. Politele emise sunt in continuare valabile pana la expirare dar pana la maxim 90 de zile de cand un judecator declara falimentul.
Cum s-a intamplat in cazul City Insurance:
17 septembrie 2021 - Suspendarea autorizatie de functionare
9 februarie 2022 - Declararea falimentului
10 mai 2022 - Toate politele City isi pierd valabilitatea
Alexandru Pintilie estimează ca in cazul Euroins politele vor fi valabile pana prin luna noiembrie 2023. Brokerul spune că firma sa de asigurări va instiinta clientii din timp cu privire la polițele de asigurări vândute.
2. Clientii care au polite valabile la Euroins vor putea opta pentru rezilierea lor si restituirea primei achitate. Acest proces va fi gestionat de FGA. Clientii pot opta pentru rezilierea politelor si recuperarea primelor pentru perioada ramasa neasigurata. Aceste plati vor fi gestionate de FGA. Cererile vor fi transmise DOAR catre FGA in termen de 60 de zile de la publicarea deciziei ASF in Monitorul Oficial.
3. Daunele vor fi platite de FGA in limita a 500.000 lei
Daca reziliati polita actuala rca la Euroins(punctul 2 de mai sus) sau daca expira de drept polita veche, noua polita, Pintilie le recomandă clienților sa o incheiati cu decontare directa, ca in cazul unui eveniment sa va puteti repara masina pe polita dvs. Sansa sa fiti lovit de un tert cu o polita Euroins este destul de mare. Se rezolva si in acest caz doar ca poate dura mai mult. Din pacate clauza de decontare directa nu poate fi incheiata retroactiv.
Comunicat al Fondului de Garantare a Asiguraților cu privire la polițele Euroins
Fondul de garantare a asiguraților (FGA) a luat act de Decizia Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) prin care s-a dispus retragerea autorizaţiei de funcţionare a Societăţii EUROINS Romania Asigurare Reasigurare S.A. și constatarea stării de insolvență a societății, urmând ca Autoritatea de Supraveghere Financiară să promoveze, în instanță, cererea de deschidere a procedurii de faliment împotriva asigurătorului.
Astfel, începând de la data publicării deciziei ASF în MO, FGA poate proceda, la cererea oricărei persoane care invocă un drept de creanță împotriva Societăţii EUROINS Romania Asigurare Reasigurare S.A., la deschiderea dosarelor de daună. Cererea de deschidere a dosarului de daună se completeză în situația în care pentru un eveniment asigurat acoperit de o poliță de asigurare în vigoare, nu a fost deschis un dosar de daună de către societatea EUROINS S.A.
FGA poate primi cereri de plată, din partea potențialilor creditori de asigurare ai Societăţii EUROINS Romania Asigurare Reasigurare S.A.
Potrivit legii, tot de la data publicării deciziei ASF în Monitorul Oficial al României, creditorii de asigurări ai Societăţii EUROINS Romania Asigurare Reasigurare S.A. pot depune cereri de plată la FGA sau cereri de restituire primă. Cererile de plată se pot depune până la maximum 90 de zile de la rămânerea definitivă a hotărârii de deschidere a procedurii de faliment. Pentru creanţele de asigurări născute ulterior rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti de deschidere a procedurii de faliment, cererile de plată pot fi depuse în maximum 90 de zile de la data naşterii dreptului de creanţă al creditorului de asigurări.
Fondul de garantare a asiguraților va prelua evidențele complete ale dosarelor de daună, precum și evidențele tehnico-operative și contabile aferente acestora, în termen de 30 de zile de la data retragerii autorizației de funcționare a societății. După preluarea acestora, FGA va proceda la publicarea listelor potențialilor creditori de asigurare.
Instrumentarea de către Fond a cererilor de plată se va face după preluarea evidențelor complete ale dosarelor de daună precum și a evidențelor tehnico-operative și contabile.
Potrivit legii, art. 13 alin. (1) din Legea nr. 213/2015, FGA este în drept să efectueze plăţi din disponibilităţile sale către creditorii de asigurări, în termen de 60 de zile de la data publicării în MO al României a deciziei ASF de retragere a autorizației de funcționare. Plata despăgubirilor se va face în limita a 500.000 lei pentru o creanță de asigurare datorată în temeiul unui contract de asigurare încheiat de asigurătorul aflat în insolvență.
Ca schemă de protecție a asiguraților, Fondul de garantare a asiguraților este pe deplin conștient de situația specială în care se regăsește piața asigurărilor la acest moment, prin falimentele societăților City Insurance S.A. și a Euroins S.A. și mai ales de așteptările creditorilor de asigurare ai celor doi asigurători. FGA și-a propus să reprezinte un element de stabilitate și să vină în ajutorul cetățenilor prin desfășurarea activității-instrumentarea dosarelor de daună, plata despăgubirilor cuvenite etc. într-un mod profesionist cu rezultate rapide, în limita resurselor materiale și umane.
Pentru a înlesni activitatea, în beneficiul creditorilor de asigurare, FGA recomandă transmiterea documentelor Online, pe portalurile dedicate:
Pentru orice alte solicitări/întrebări etc: office@fgaromania.ro
Comentariul va fi postat dupa aprobare