Procedurile de accesare a fondurilor europene îi împiedică pe antreprenori să se dezvolte

Bogdan Chirea
0

Fiecare business are particularitățile sale când vine vorba de capitalul necesar pentru o creștere susținută. Fiecare plan de afaceri este unic nu doar în obiectivele sale și nevoile de business pe care încearcă să le rezolve, dar și în criteriile de eligibilitate pentru o anumită linie de finanțare. 

Însă orice antreprenor, indiferent că abia a inițiat o afacere sau încearcă să dezvolte una cu un istoric solid în spate, își dorește un proces mai eficient pentru accesarea fondurilor nerambursabile europene sau naționale, respectiv obținerea fondurilor necesare pentru acoperirea parțială a criteriului de co-finanțare, printr-un  credit. 

Conform unui sondaj realizat de BRD Groupe Société Générale pe social media, 63% dintre antreprenorii români ar putea rata oportunități de creștere din cauza procesului prea complicat de accesare a finanțărilor nerambursabile.

Uneori poate fi extrem de dificil de anticipat dacă un plan de afaceri îndeplinește sau nu anumite criterii obligatorii de încadrare în programele de finanțare. Sau, și mai important în unele situații, dacă se încadrează în anumite condiții speciale, care pot fi considerate criterii de departajare. De aceea, aportul unui expert este crucial în facilitarea absorbției fondurilor nerambursabile. Lucru confirmat de același sondaj realizat de BRD, conform căruia 49% dintre antreprenori simt lipsa unui expert.

Astfel, BRD a înființat divizia Euromentor, alcătuită din nouă experți cu peste 15 ani experiență în oferirea de consultanță pentru accesarea fondurilor nerambursabile europene și naționale. Pe lângă identificarea soluțiilor de finanțare potrivite fiecărui proiect, BRD oferă instrumentele de creditare necesare pentru toate etapele: cofinanțarea cheltuielilor eligibile, prefinanțarea grantului, sprijin pentru finanțarea cheltuielilor neeligibile, emiterea de scrisori de garanție pentru restituirea avansului în favoarea Autorității de Management, precum și asigurarea capitalului de lucru necesar pe toată perioada implementării proiectului.

Unele programe pun la dispoziție modele de planuri de afaceri pentru a sprijini antreprenorii în stadiul de dezvoltare a propriului proiect. Însă, chiar dacă trec cu succes de primele etape ale alcătuirii proiectului, de multe ori omit anumite detalii, cum ar fi previzionarea corectă a rentabilității investiției. Evaluarea realistă a capacității businessului de a genera venituri viitoare și includerea în plan a unei analize de profitabilitate sustenabilă și durabilă sunt factori diferențiatori în procesul de obținere a unei finanțări. 

Esențiale sunt și previziunile legate de contul de profit și pierdere, balanța și fluxul de numerar. Calitatea planului de afaceri va fi foarte evidentă și dacă: este cât mai bine structurat, conține toate elementele necesare, este aliniat la prevederile ghidului solicitantului sau ale procedurii de implementare, este argumentată fiecare proiecţie financiară, cuprinde o analiză cost-beneficiu şi o analiză de piață SWOT, se bazează pe unu sau mai multe studii de piaţă, obiectivul general al proiectului este corelat cu obiectivele specifice., etc. Așadar,  este firesc ca orice antreprenor, chiar și cei experimentați în obținerea de finanțări, să se simtă copleșiți și să caute expertul potrivit pentru nevoile lor specifice.

Și chiar dacă un plan de afaceri este acceptat pentru a primi o finanțare nerambursabilă națională sau europeană, de multe ori sunt necesare fonduri suplimentare pentru derularea proiectului. Cel mai important rol al băncii este identificarea cât mai timpurie a soluției financiare adaptată fiecărui business, pentru a putea acorda apoi credite punte sau credite de co-finanțare. Experții BRD în fonduri nerambursabile au facilitat în ultimii 10 ani accesarea de finanțări pentru mai mult de 1500 de PFA-uri, IMM-uri și alte tipuri de companii.

„Din experiența cumulată a Euromentorilor BRD, am identificat o nevoie comună a majorității antreprenorilor care vor să-și accelereze creșterea – soluții financiare «bespoke» pentru businessul fiecăruia. Lucrul acesta e confirmat și empiric, din sondările pe care le-am făcut în comunitatea de business românească de-a lungul timpului. De aceea, convingerea noastră în ceea ce privește nevoia de experți care să faciliteze absorbția fondurilor nerambursabile este întărită de poveștile de succes ale multor oameni de afaceri, indiferent că vorbim de IMM-uri sau companii mari, care au apelat la divizia Euromentor.”, spune Lidia Capmare, Director al Departamentului de Fonduri Europene, Programe Naționale și Parteneriate EUNAT, Divizia Euromentor, BRD Groupe Société Générale.

Câteva exemple de programe partenere în care experții Euromentor sunt pregătiți să ofere sprijin: Microgranturi, Măsura 1, Măsura 2, Schema HoReCa, Granturi pentru capital de lucru în sectorul agroalimentar, Start-up Nation, Femeia Antreprenor, APIA, IMM Invest PLUS, Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Programe Operaționale în cadrul Politicii de coeziune, Politica Agricolă Comună a Uniunii Europene (UE)  precum și alte programe de finanțare susținute de la bugetul de stat și/sau bugetul UE.

Antreprenorii pot beneficia de consultanța Euromentorilor în toate regiunile din țară, astfel:

Vest: Arad, Hunedoara, Caraş-Severin, Timiş; 

Nord-Vest: Satu-Mare, Maramureş, Bihor, Sălaj, Cluj, Bistriţa-Năsăud; 

Centru: Alba, Mureş, Harghita, Covasna, Braşov, Sibiu; 

Sud-Vest: Vâlcea, Gorj, Dolj, Mehedinţi, Olt; 

Sud-Est: Vrancea, Galaţi, Tulcea, Brăila, Constanţa, Buzău; 

Sud: Argeş, Dâmboviţa, Prahova, Ilfov, Călăraşi, Giurgiu, Teleorman; 

Nord-Est: Botoşani, Suceava, Iaşi, Neamţ, Bacău, Vaslui; 

Bucureşti.

Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!