Industria de media și divertisment din România va crește cu 7% în 2023

Bogdan Chirea
0
media si divertisment

Industria de media și divertisment din România ar urma să crească cu 7% în acest an, comparativ cu 2022, la o valoare de 4 miliarde euro, majoritatea segmentelor urmând să înregistreze majorări, conform celei de-a 24-a ediții a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2023-2027 (GEMO). Previziunile arată menținerea unei rate de creștere între 6 și 7% pe an până în 2027.

”După o revenire puternică în 2021, când a crescut cu 10%, rata de creștere estimată a industriei de media și divertisment din România s-a stabilizat la un nivel de 7% în ultimii doi ani, majoritatea segmentelor puternic afectate de pandemie, precum cinematografia sau sectorul de evenimente și publicații business to business, revenind la nivelul pre pandemic. Totodată vedem că perspectivele pentru următorii ani ne prezintă imaginea unei industrii din ce în ce mai digitală și dominată de publicitate”, a declarat Florin Deaconescu, Partener și Liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media și Telecom, PwC România.

România are cea mai mare creștere estimată a industriei de media și divertisment dintre țările din regiunea Europei Centrale și de Est incluse în raport. Spre exemplu, în Polonia sectorul este ar urma să urce cu 6% în acest an, în Ungaria cu aproximativ 4,3%, iar în Cehia cu 4,2%.

Evoluția pe segmente ale pieței

Estimările arată că, dintre cele 11 segmente analizate în cadrul raportului pentru România, cele mai mari creșteri procentuale vor fi înregistrate de publicitatea outdoor, cu 33,5%, serviciile Over-the-top - OTT (Netflix, HBO Max, Disney etc), cu 32%, și cinema, cu 24%. La polul opus se situează ziarele și revistele tipărite, cu un avans estimat la doar 0,36%. 

Industria cinematografică, segmentul cel mai afectat de pandemie, a avut în 2022 cea mai mare creștere de pe piața de media și divertisment din România, cu un avans de 91%, la 43 milioane de euro, datorată în special lansării, în decembrie anul trecut, a producției ”Avatar: Drumul apei” care a obținut cele mai mari încasări din istoria acestui sector pe piața locală. Pentru anul acesta creșterea este estimată la 54 milioane de euro, apropiindu-se de nivelul pre pandemic de 59 milioane de euro (2019).

Piața de servicii Over-the-top - OTT din România a înregistrat anul trecut a doua creștere din piață, de 24%, ajungând la o valoare de 56 milioane euro și va continua să crească și în acest an cu o rată estimată la circa 32%, până la 74 milioane euro. România rămâne în continuare cea mai mică piață OTT din regiunea Europei Centrale și de Est, în ciuda ratelor de creștere impresionante din ultimii ani, însă competiția dintre furnizorii OTT prezenți în România este din ce în ce mai mare.

Previziunile arată că sectorul de acces la internet din România va avea a treia cea mai rapidă creștere din lume în următorii cinci ani. În 2022, acesta a crescut cu 11%, la 1,27 miliarde euro, comparativ cu anul anterior, iar raportul indică un avans de aproximativ 13% în 2023. 

Publicitatea pe internet a urcat cu aproximativ 21%, la 224 de milioane euro, în 2022. Segmentul va continua să crească și în 2023, dar într-un ritm mult mai lent, de circa 5%, conform estimărilor. Sectorul mobil domină piața, reprezentând 74% din totalul veniturilor din publicitatea pe Internet. Google și Meta sunt liderii publicității pe internet, cu puțin peste jumătate din veniturile totale. Google este principalul jucător pe piața de căutare, iar Meta preia majoritatea veniturilor pe segmentul rețelelor de socializare. TikTok vine din urmă, fiind preferată de 63,2% dintre utilizatorii online cu vârste cuprinse între 16 și 64 de ani. 

Televiziunea (publicitate plus abonamente TV) a stagnat anul trecut, având venituri de 862 milioane euro, iar pentru anul acesta este estimat un avans de circa 2,7%. 

Ziarele și revistele tipărite din România au avut o creștere pentru prima oară din 2018, de aproximativ 16%, respectiv 24%, însă nu se prevede o tendință asemănătoare pentru 2023, ci mai degrabă o scădere. În același timp, vânzările de carte au stagnat la venituri de 142 de milioane de euro, iar pentru anul acesta este așteptată o creștere timidă de până la 144 de milioane de euro.

Segmentul de radio, muzică și podcast a continuat să crească și în 2022, având un avans de 12% anul trecut, la 34 milioane euro și este estimat să urce la 36 milioane euro în 2023.

Sectorul media B2B a depășit nivelul prepandemic cu un avans de peste 19% anul trecut, ajungând la 153 milioane de euro. Perspectivele rămân optimiste și pentru 2023, cu toate că nu este așteptată o creștere mai mare de 8%. 

Publicitatea outdoor a continuat să urce și în 2022, cu circa 7%, la 32 de milioane de euro, însă în 2023 ar urma să avanseze cu 33,5%, de până la 43 de milioane euro, cea mai mare rată dintre toate sectoarele analizate.

Segmentul de jocuri video și e-sports (sporturi electronice) a avut un plus de 6% în 2022, ajungând la venituri de 218 milioane de euro. Pentru acest an, se estimează un avans de doar 3,3%, până la 226 milioane de euro.

La nivel global, veniturile industriei de media și divertisment au urcat cu 2,3% în 2022, la 6,88 trilioane dolari, un ritm mult mai lent față de 2021 când a fost de aproximativ 5%, iar pentru 2023 este așteptată o creștere de 3,4%. 

Notă: Metodologia de calcul pentru publicitatea pe internet a fost modificată pentru ediția a 24-a a raportului în vederea evitării măsurării acelorași variabile de două ori.

Despre raportul Global Entertainment & Media Outlook

Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizează 13 segmente ale industriei de media și divertisment din 52 de teritorii și facilitează compararea datelor referitoare la consumatori și cheltuielile de publicitate. Segmentele acoperite de acest raport sunt; cărti, media B2B, cinema, acces la internet, publicitate pe internet, ziare și reviste, muzică, radio și podcasturi, publicitate outdoor, video OTT, televiziune tradițională și consum de video acasă, publicitate TV, jocuri video și sporturi electronice, realitate virtuală.


Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!