Starcom România lansează ediția cu numărul zece a enciclopediei Consumer Report. Compendiumul aduce în prim plan tendințele comportamentului românilor, atât în mediul online, cât și offline, permițând companiilor să înțeleagă mai bine publicul țintă. Clienții vor afla noutăți precum topul dispozitivelor electronice utilizate, preferințe de muzică sau lectură, perspective despre obiceiurile de cumpărare.
Raportul este structurat pe subiecte ce reflectă comportamentul a patru segmente de consumatori principale. Având un conținut util marilor companii și branduri, acesta poate fi accesat și în versiunea interactivă ce cuprinde informații suplimentare despre audiențe sau date ale studiilor desfășurate de Starcom Media.
Segmentele de consumatori utilizate pentru analiza comparativă sunt:
• Familiile cu copii – familii care au copii cu vârsta până în 14 ani, cei mai mulți având vârsta cuprinsă între 18-45 ani;
• Adolescenţii – tineri cu vârsta cuprinsă între 14 şi 17 ani, majoritatea elevi;
• Tinerii necăsătoriţi – cu vârsta cuprinsă între 18 şi 34 de ani, fără copii;
• Familiile fără copii în grijă – majoritatea membrilor familiei au peste 45 de ani şi nu au în grijă copii cu vârsta sub 14 ani.
Despre a zecea ediție a Consumer Report
„Piața este într-o continuă schimbare, iar evenimentele marcante din ultimii ani ne-au demonstrat cum comportamentul consumatorilor se poate adapta într-o clipită. Consumer Report ne prezintă o imagine mai clară a românilor, la nivel generațional, unde monitorizăm de cinci ani consumul media (online și offline), comportamentul de cumpărare și activitățile zilnice ale acestora. Prin inițiativa noastră, companiile au oportunitatea de a vedea schimbările care se produc anual în comportamentul consumatorilor și să identifice tipare și tendințe, cu scopul de a se menține într-o poziție competitivă.”, a menționat Mirela Enache, Media Research Specialist, Starcom România.
Cele mai importante aspecte din ediţia 2023 a Consumer Report
Consum TV și online
Televizoarele tradiționale rămân în topul alegerilor consumatorilor, în special pentru familiile fără copii (74%), deși sunt utilizate în aceeași măsură cu dispozitivele TV Smart. Aceste televizoare smart au câștigat popularitate față de anul precedent în cazul tinerilor necăsătoriți (69%), segment care este totodată mult mai interesat de cele mai performante ecrane TV.
În ceea ce privește consumul de conținut online, tinerii necăsătoriți (68%) sunt în continuare segmentul de consumatori care petrec cel mai mult timp pe internet, iar laptopurile rămân dispozitivele preferate utilizate în gospodării. Aceștia, împreună cu familiile cu copii (41%), sunt principalii utilizatori de laptopuri, în timp ce și tabletele câștigă teren față de anul anterior, datorită utilității lor versatile. Telefoanele Smart sunt dispozitivele de bază utilizate pentru a naviga pe internet de către toate categoriile de consumatori, tinerii fiind segmentul principal care optează pentru acestea (97%).
Telefonul mobil și rețelele de socializare
Asemănător anului 2022, generațiile tinere aleg să comunice cel mai des cu ajutorul dispozitivelor mobile, prin intermediul mesageriei directe și a rețelelor sociale. Familiile cu copii și tinerii necăsătoriți utilizează telefoanele mai degrabă pentru a comunica prin e-mail și pentru a se informa cu privire la cele mai noi știri.
În topul clasamentului rețelelor sociale, se situează aceiași jucători - Facebook, WhatsApp și Instagram. Pe de altă parte, platforma care se bucură din ce în ce mai mult de succes în rândul tinerilor este TikTok, depășind Instagram în zonele rurale. Clasamentul continuă cu Pinterest și Telegram care se adresează în special adolescenților.
Conținut audio: Programele radio preferate, tipuri de muzică & evenimente
În comparație cu 2022, consumatorii ascultă mai puțin conținut offline, întrucât tinerii optează pentru conținutul audio online, fiind mult mai versatil preferințelor muzicale. În ceea ce privește radioul, majoritatea românilor îl ascultă în mașină, acasă sau la locul de muncă. Cele mai populare programe de radio rămân și anul acesta cele de muzică și știri, urmate de emisiunile matinale.
Genurile de muzică cele mai apreciate de către toate segmentele de consumatori sunt pop/disco/dance și melodiile clasice. Generațiile tinere sunt atrase mai mult de muzica ritmată rap/hip-hop și rock, rezonând cu atitudinea lor plină de energie. Familiile cu și fără copii preferă melodiile din repertoriul clasic.
La rândul său, frecvența participării la evenimentele culturale este în creștere, mai ales în cazul adolescenților și tinerilor necăsătoriți. În topul clasamentului se situează vizitele la muzee, expozițiile de artă, urmate de concerte și piese de teatru.
Conținut editorial: offline versus online
În comparație cu 2022, interesul pentru conținutul editorial a scăzut în rândul anumitor segmente analizate. Conținutul offline este preferat în special de familii, deși interesul lor pentru online este în scădere față de anul 2022. Cu toate acestea, tinerii alocă mai mult timp decât în anul precedent conținutului editorial de ambele tipuri (<30 min/zi), fapt ce indică nevoia acestora de a verifica știrile și de a apela la surse acreditate.
Biblioteca virtuală mai populară decât cărțile clasice
În 2023 s-a observat o scădere a frecvenței de cumpărare a cărților și a timpului dedicat cititului, în special în cazul cititorilor celor care preferă cărțile fizice. Comportamentul de cumpărare al consumatorilor arată ca aceștia își îndreaptă din ce în ce mai mult atenția către lectura electronică. În topul genurilor preferate se situează proza, urmată de cărțile pentru copii și cele de specialitate.
Ce activități preferă românii
În 2023, majoritatea românilor își petrec zilnic între 3-5 ore în afara casei; acest timp mediu a înregistrat o creștere față de anul precedent. Activitățile cele mai frecvente sunt plimbările și vizitele persoanelor apropiate, cel mai activ segment de consumatori fiind reprezentat de tineri. În același timp, adolescenții și tinerii necăsătoriți practică mai mult sport decât restul categoriilor analizate, preferând fotbalul, atletismul, ciclismul sau sporturile individuale.
În ceea ce privește timpul petrecut în casă, majoritatea românilor, în special tinerii (62%), preferă să se relaxeze. Familiile cu copii preferă activitățile mai practice și aleg să repare anumite lucruri din casă, să gătească sau să se implice în arta meșteșugului.
Comportamentul de cumpărare al românilor
Deși achizițiile online au început să devină mai populare, cumpărăturile fizice rămân preferatele consumatorilor, mai ales pentru familiile cu copii (93%). Toate grupele de vârstă optează pentru vizite în cadrul marilor lanțuri de supermarket din proximitatea locuințelor.
În ceea ce privește cumpărăturile online, tinerii sunt cei mai interesați de achiziția articolelor de îmbrăcăminte, încălțăminte, cosmetice sau îngrijire personală. Desigur, categoriile de produse diferă în funcție de segmentul consumatorilor, familiile cu copii preferând achiziționarea online a produselor de curățenie sau electrocasnicelor care eficientizează activitățile zilnice.
Criteriul principal care influențează decizia de cumpărare a românilor rămâne și anul acesta prețul, în special în contextul economic actual. Consumatorii analizează cea mai bună ofertă de preț și alocă timp informării privind utilitatea îndeplinită de un anumit produs. Familiile fără copii în gospodărie optează pentru achiziționarea unui articol ca urmare a vizionării reclamelor online sau TV, în timp ce familiile cu copii preferă să afle mai multe detalii despre produsul dorit de pe website-urile vânzătorilor sau direct din magazin.
„Piața media este în plină diversificare și expansiune, iar companiile sunt mereu în căutarea celor mai eficiente canale de comunicare către consumatorii lor. Prin intermediul Consumer Report, furnizăm o gamă variată de informații despre comportamentul și preferințele consumatorilor, inclusiv ce canale media consumă. Aflăm despre emisiunile TV preferate și timpul petrecut în fața ecranului telefonului, unde se ascultă radio cel mai des, dar și activitățile preferate desfășurate în afara casei. Este important să urmărim schimbările în comportamentul consumatorilor și să ținem pasul cu ele.” precizează Irina Drăghici, Category Insights Specialist.
Informațiile au fost extrase din Consumer Report 2023 şi se bazează pe date provenite din studii de monitorizare a comportamentului media din industrie (SNA FOCUS, Masor, Gemius), dar și pe date din studii derulate de agenția Starcom (Black Friday, Women Study, Events Behavior) sau date din studii ale partenerilor (GWI).
Consumer Report este o soluție de date din portofoliul Data Intelligence a Publicis Groupe România, fiind disponibil și în variantă interactivă.
Comentariul va fi postat dupa aprobare