A trecut 1 an de la momentul intrării în vigoare a ordinului ANPC 201/2022 privind obligativitatea industriei HoReCa de a expune clienților în locații valorile nutriționale ale preparatelor din meniuri. Cu acest prilej, aplicația Valori Nutriționale, ce ajută industria HoReCa să expună toate aceste informații către clienți, împreună cu IZI Data, au făcut un studiu pentru a vedea care este interesul, relevanța și percepția românilor cu privire la aceste informații expuse pe meniurile HoReCA.
Studiul își propune să arate relevanța acestor informații pentru clienți pentru ca apoi cât mai multe unități de tip HoReCa să afișeze aceste informații către clienți.
Studiul a fost desfășurat în luna februarie 2024 pe o populație reprezentativă la nivel național urban, eșantionul fiind de 1004 respondenți utilizatori de internet.
La nivel național urban, studiul a identificat 87% respondenți care iau masa în oraș indiferent de frecvență și 81% care obișnuiesc să comande mâncare online.
Aproape o treime mănâncă în oraș săptămânal și peste un sfert comandă mâncare acasă cu aceeași frecvență.
Pentru românii din mediul urban sunt importante valorile nutriționale prezente pe meniurile locațiilor de unde mănâncă, acolo unde restaurantele le expun.
56% dintre români sunt interesați de Valorile Nutriționale ale preparatelor pe care le comandă.
Problema este că numai 22% spun că le-au văzut în majoritatea cazurilor expuse și 42% au spus că au văzut aceste informații uneori.
Numai 1 din 10 dintre români spun că nu îi interesează aceste informații.
36% dintre respondenți spun că nu au văzut informații nutriționale obligatorii nicăieri sau nu își amintesc.
Vizibilitate
Relevanta
Tinerii sunt cei mai interesați de calitatea preparatelor și valorile nutriționale ale acestora.
7 din 10 tineri de până în 35 de ani declară că obișnuiesc să consulte valorile nutriționale înainte să comande, dar nici restul grupurilor de respondenți nu sunt indiferenți față de calitatea preparatelor.
Transilvania este în top când vine vorba despre vizibilitatea informațiilor nutriționale, 73% dintre respondenții din această zonă declară că au văzut aceste informații cel puțin în unele dintre unitățile în care au mers sau de la care au comandat.
Tot respondenții din Transilvania sunt cei care consultă mai des aceste informații, 67% dintre aceștia consultă cel puțin ocazional informațiile nutriționale, față de media națională de 56%. Numai 28% declară că nu consultă valorile atunci când le văd și numai 6% declară că nu îi interesează.
Zona București - Ilfov:
Aceasta se apropie de media națională, numai 12% declară că nu-i interesează, 31% că nu le consultă, iar 57% declară că sunt interesați de informațiile nutriționale.
La polul opus sunt regiunile Muntenia - 44% Oltenia - 43% și Moldova - 38 % declară că nu au văzut informațiile nutriționale niciodată sau nu își amintesc.
“Am făcut acest studiu pentru a vedea cât de mult sunt atenți românii la ceea ce mănâncă în oraș sau comandă acasă și observăm că sunt atenți și își doresc să știe ceea ce consumă, mai ales în materie de aport caloric, sare, zahar și aditivi. De asemenea, și pentru a trage un semnal de alarmă unităților de tip HoReCa care încă nu au afișat aceste informații către clienți. În curând, acesta va fi un criteriu de selecție al restaurantului sau locației unde românii vor lua masa”, a declarat Valentin Krancevik, co-fondatorul aplicației Valori Nutriționale.
Ordinul ANPC 201/2022 obligă industria HoReCa să expună clienților în locații, pe meniu următoarele informații:
- Lista ingredientelor din componența preparatelor
- Valorile nutriționale pentru 100 grame de preparat
- Numărul și lista aditivilor din componența preparatelor
- Lista alegerilor din preparate
- Ingredientele ce au fost congelate
Acest ordin are ca scop transparentizarea ingredientelor, valorilor nutriționale și calității preparatelor comandate de clienți din unitățile de tip HoReCa, astfel clienții pot lua decizii de cumpărare mai informați.
Aplicația Valori Nutriționale ajută unitățile de tip HoReCa de toate tipurile să se conformeze ordinului ANPC privind afișarea valorilor nutriționale în meniuri împreună cu lista aditivilor și alergenilor.
Obligativitatea se adresează tuturor unităților de alimentatie publică precum restaurante, cafenele, cantine, baruri, bistro-uri, cofetării, fast food-uri, ceainării.
Aplicația dispune de o bază de date de peste 70.000 de ingrediente din care clienții acesteia își pot construi rețetele ce apoi pot fi expuse într-un meniu digital generat automat prezentat sub formă de QR code.
Până acum în aplicație au fost generate peste 100.000 rețete ce alcătuiesc menurile a peste 2000 unități de alimentație publică.
IZI data este o agenție de studii de piață al cărei scop este să democratize cercetarea de piață, făcând-o ușor de folosit și de înțeles, atât pentru branduri consacrate dar mai ales pentru start-ups, antreprenori, ONG-uri și antreprenori sociali. IZI data utilizează instrumente agile, intuitive precum și cele de tip DIY.
Comentariul va fi postat dupa aprobare