Deși mulți angajați ai sălilor de pariuri și păcănele din localitățile sub 15.000 de locuitori primeau asigurări că își vor păstra locurile de muncă, legea care interzice păcănele în localitățile din România a intrat în vigoare.
Intens mediatizată legea se referă la amplasarea de aparate de tip slot machines ci nu la interzicerea pariurilor sportive, dacă ar fi să ne luăm după anunțurile autorităților. Agentiile de pariuri sportive pot continua să funcționeze. Diferența ar fi că sălile de pariuri sportive nu mai pot avea aparte de slot machine în aceste localități.
Așadar sălile de jocuri de noroc din localitățile sub 15000 de locuitori vor putea funcționa doar ca agentii de pariuri sportive fără să mai aibă aparate de tip slot machines.
Oficiul pentru Jocurile de Noroc a postat un anunț către proprietarii de săli de jocuri de noroc care spune că:
La data de 18.04.2024 a fost publicată în Monitorul Oficial nr.107 Legea nr.107/2024 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, precum şi pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 20/2013 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009.
Astfel, prin prevederile legii au fost aduse completări articolului 15 alineat (2) din O.U.G. nr.77/2009, prin introducerea unei noi litere, lit. b^1), cu următorul cuprins:
“b^1) spaţiul propus, dacă are amplasate mijloace de joc de tip slot-machine astfel cum sunt acestea definite în art. 10 alin. (1) lit. e), trebuie să se afle într-o unitate administrativ-teritorială cu o populaţie mai mare de 15.000 de locuitori. Dovada numărului de locuitori se face prin adeverinţă eliberată de primăria în a cărei rază teritorială se află spaţiul propus.”
La data intrării în vigoare a dispozițiilor legale mai sus expuse, există raporturi juridice născute prin actele administrative (decizii de acordare a autorizațiilor de exploatare a jocurilor de noroc tip slot-machine) emise anterior noii prevederi, care își vor produce efectele pănă la momentul încetării valabilității acestora, cu condiția ca organizatorii de jocuri de noroc să procedeze, de îndată, la relocarea mijloacelor de joc tip slot machine în locații situate în unități administrativ teritoriale cu o populație mai mare de 15.000 locuitori.
În caz contrar vor fi incidente dispozițiile art. 17 alin. (2) litera i) din OUG 77/2009 cu modificările și completările ulterioare privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc.
Nerespectarea acestor prevederi constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 150.000 lei la 200.000 lei şi confiscarea sumelor provenite din activitatea contravenţională.
În toate cazurile în care se constată săvârşirea contravenţiei, Comitetul de Supraveghere dispune revocarea licenţei clasa a II-a deţinută de operatorul economic care desfăşoară activităţi conexe jocurilor de noroc.
Exploatarea jocurilor de noroc se poate realiza, în comun, de către două sau mai multe societăţi care deţin licenţă clasa I sau/şi licenţă clasa a II-a, între care există unul sau mai multe contracte încheiate în condiţiile legii, răspunderea revenind părţilor contractante. Sunt interzise convenţiile care, explicit sau disimulat, ar permite unei entităţi nelicenţiate conform legislaţiei privind jocurile de noroc să desfăşoare activităţi de jocuri de noroc. Interacţiunea cu clientul/beneficiarul serviciilor de jocuri de noroc se poate realiza exclusiv prin intermediul personalului calificat propriu angajat al organizatorului de jocuri de noroc sau al unei societăţi afiliate organizatorului de jocuri de noroc.
Activităţile de jocuri de noroc care fac obiectul exploatării în comun presupun îndeplinirea a cel puţin uneia dintre activităţile specifice jocurilor de noroc constând în operarea mijloacelor de joc, încasarea şi evidenţierea mizelor şi/ sau plata şi evidenţierea câştigurilor, precum şi alte asemenea activităţi care urmează a fi stabilite prin ordin al preşedintelui Oficiului Naţional pentru Jocuri de Noroc (ONJN), în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a legii.
Este interzisă prestarea, în mod direct sau indirect, a unor activităţi conexe jocurilor de noroc de către entităţi care nu deţin licenţă clasa I emisă de ONJN şi care permit accesul la jocurile de noroc de către participanţii la joc care accesează platforma de joc de pe teritoriul României şi/sau participanţii la joc cetăţeni români care nu au rezidenţă fiscală într-un alt stat. Măsurile tehnice necesare pentru a preveni şi combate accesul participanţilor la jocuri de noroc cu încălcarea acestor dispoziţii vor fi stabilite prin ordin al preşedintelui ONJN, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a legii.
Potrivit unei estimări a Euronews vor fi închise în următoarele două luni cel puțin 4.000 - 5.000 de firme, iar până la final ar trebui să își închidă activitatea peste 28.000 de companii care operează jocuri de noroc în orașele și comunele care au mai puțin de 15.000 de locuitori. Acest lucru înseamnă că, dacă s-ar respecta noua lege, ar dispărea de pe piață în jur de o treime dintre operatorii care asigură jocuri de noroc.
Angajații acestor firme sunt victime colaterale si am putea estima ca aproximativ 56000 de persoane (dacă am estima că fiecare firmă are minim 2 angajati) vor rămâne fără un loc de muncă, adică vor intra în șomaj și vor trebui să își caute un alt loc de muncă.
Comentariul va fi postat dupa aprobare