În ședința publică desfășurată pe 29 mai 2024, Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a analizat rapoartele întocmite de Direcția Control privind emisiunile dedicate campaniei electorale, difuzate de posturile locale și regionale în perioada 10 – 16 mai 2024.
În prima săptămână a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European, au fost monitorizate 53 de posturi (35 de radio și 18 de televiziune), iar pentru emisiunile dedicate alegerilor locale au fost monitorizate 134 de posturi (61 de radio și 73 de televiziune).
Constatând încălcarea prevederilor art. 13 lit. a) din „Decizia CNA nr. 149 din 3 aprilie 2024 privind regulile de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European din anul 2024”, CNA a hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate pentru spotul electoral al Partidului „Alternativa Dreaptă” (difuzat pe TVR Craiova, 10 și 14 mai 2024).
Conform acestor dispoziții, „Radiodifuzorii au obligația să se asigure că în cadrul emisiunilor de promovare electorală, precum și în conținutul spoturilor și al celorlalte materiale audiovizuale puse la dispoziția acestora de către competitorii electorali, sunt respectate următoarele condiții: a) nu incită la ură pe considerente de rasă, religie, naționalitate, sex sau orientare sexuală”.
În aceeași ședință, după analizarea rapoartelor întocmite de Direcția Monitorizare ca urmare a reclamațiilor primite pentru emisiuni difuzate, CNA a decis să aplice postului Global News următoarele sancțiuni:
Amendă de 5.000 de lei pentru ediția din 5 februarie 2024 a emisiunii „Starea de veghe”, unde nu au fost respectate prevederile art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual.
Conform acestui articol, „În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: (...) b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată și prezentată în mod imparțial și cu bună-credință”. Printre afirmațiile făcute în emisiune s-au numărat: „Cu cât crește numărul de doze administrate, crește și numărul de cazuri confirmate, cresc și decesele cu vârfuri. (…) Ideea este că niciun medic din tot Colegiul ăla al Medicilor din România, nu știu câți sunt, 15.000 - 20.000, habar n-am, n-a făcut ce a făcut doamna doctor. Să ia din surse oficiale, să asambleze coloanele astea și să vedem exact cum a decurs protecția, imunizarea, vaccinarea asta antigripală, că se întâmplă cam cum s-a întâmplat la COVID, cu cât vaccinai mai mult, cu atât explodau cazurile”.
Somație publică pentru emisiunile „Starea de veghe” din 1 și 29 februarie 2024 și, respectiv, „Știrile Global News” din 22 februarie 2024, difuzate fără respectarea dispozițiilor art. 139 din Codul audiovizualului, conform cărora „Publicitatea, pozitivă sau negativă, în legătură cu partide politice, oameni politici, mesaje politice este interzisă, cu excepția perioadelor de campanie electorală”.
3 televiziune nu au primit licență de emisie de la CNA
Într-o singură ședință, Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a respins cererile pentru lansarea a trei noi posturi de televiziune: un canal de filme clasice, un post generalist asociat cu familia unui politician PRM și un canal pentru copii realizat de elevii unor școli de arte.
Posturile respinse:
1. TeleMONDO
Zoom Vision SRL a solicitat o licență prin cablu pentru TeleMONDO, un canal tematic de film, artă cinematografică și informare artistică. Acționarii Zoom Vision sunt Maria Marin (95%) și Găman Marioara (5%). Niciunul dintre acționari nu are experiență în media și televiziune, iar Maria Marin, acționarul majoritar, nu s-a prezentat în fața CNA pentru a susține proiectul. Ea este mama acționarului minoritar, Găman Marioara.
Postul a fost reprezentat de Marioara Găman și de Cozmin Manoli, cu experiență la Digi, UPC și Vodafone. Manoli, deținătorul Bridge Media Solutions, care operează Meteo TV și Z-TV, a prezentat proiectul, menționând că TeleMONDO urma să difuzeze filme clasice românești și să creeze un univers al cinematografiei, oferind informații despre scenariști, regizori și festivaluri.
Manoli a subliniat și utilizarea inteligenței artificiale pentru agregarea informațiilor și crearea de programe de informare.
Monica Gubernat, președintele CNA, a argumentat respingerea astfel: „Nu văd care ar fi plus valoarea. Sunt deja 18 televiziuni de filme.”
Solicitarea de licență a primit doar patru voturi „pentru” din partea membrilor Dorina Rusu, Cristina Pocora, Oana Dincă și Mircea Toma. Pentru a fi aprobată, era nevoie de cel puțin șase voturi.
2. Studio 4 TV
Studio Patru TV SRL a solicitat o licență pentru un post tv generalist, Studio 4 TV. Societatea este deținută de familia lui Dan Călina, fost consilier în primăria Sectorului 4 și candidat PRM pentru aceeași funcție. Acționarii sunt Călina Andreea-Georgiana (80%), cu experiență în producție video, și Călina Claudia-Georgeta (20%), soția politicianului, care este contabil.
Proiectul a fost respins în unanimitate. Un membru CNA a comentat: „Este un proiect editorial slab. Finanțare slabă. Este un proiect nerealist, având în vedere concurența pe domeniu generalist.” Investiția estimată era de 50.000 de euro.
3. 10Zece TV - Televiziune educativă pentru copii
10Zece TV, un canal educațional și de divertisment pentru copii și tineri, a fost al treilea proiect respins. Societatea solicitantă, Zece Music SRL, are ca acționari pe omul de afaceri israelian Zohar Yigal Moshe (50%) și pe Viorica Iurașcu (50%), cântăreață de muzică populară și profesor universitar. Viorica Iurașcu este soția lui Marius Iurașcu, fost șef al România Film, condamnat pentru luare de mită și spălare de bani.
Marius Iurașcu a susținut proiectul alături de soția sa și de partenerul israelian. Copiii școlii de arte a Vioricăi Iurașcu urmau să contribuie la conținutul televiziunii. Proiectul includea și apariții ale mascotei unui parc de distracții cu dinozauri din București, deținut de Iurașcu.
Monica Gubernat a exprimat îngrijorări legate de promovare: „Nu am siguranța că nu se vor promova acele școli care fac acele materiale, materiale care de fapt sunt pentru uzul părinților cumva.”
Întrunit în ședința publică din data de 30 mai 2024, Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a analizat rapoartele întocmite de Direcția Monitorizare pentru programele difuzate în perioada 17-23 mai 2024 de către 19 posturi centrale de televiziune și radio, destinate campaniei electorale pentru alegerile locale și pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European.
Constatând încălcarea prevederilor art. 8 alin. (1) din Decizia CNA nr. 150 din 3 aprilie 2024 privind regulile de desfășurare a campaniei electorale pentru alegerile locale din anul 2024, raportate la art. 72 din Legea nr. 115 din 19 mai 2015, Consiliul a hotărât să sancționeze cu somație publică postul Realitatea Plus pentru edițiile din 17 și 22 mai 2024 ale emisiunii „Caravana România Suverană”.
De asemenea, membrii Consiliului au decis aplicarea unei somații publice postului România TV pentru emisiunea „Punctul culminant” din 22 mai 2024, în cadrul căreia au fost încălcate dispozițiile art. 32 alin. (1) și ale art. 17 alin. (1) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual. Printre titlurile afișate se numără: „Circul violului de pe scenă ia amploare!” și „Încă două victime îl acuză pe propagandistul reziștilor”.
Comentariul va fi postat dupa aprobare