Un număr semnificativ de 7.500 de companii mici și foarte mici, cu maximum 50 de angajați, au generat peste 50.000 de oferte de muncă de la începutul anului 2024. Reprezentând aproape jumătate din totalul pozițiilor disponibile, această tendință evidențiază un dinamism semnificativ în segmentul IMM-urilor.
Pe lângă companiile mici și foarte mici, se remarcă și o implicare activă din partea firmelor cu efective cuprinse între 51 și 250 de angajați, urmate de cele de mari dimensiuni, cu peste 250 de salariați.
Retailul domină piața, urmat de servicii, turism și construcții
„Retailul rămâne, și pe acest segment de angajatori, domeniul care are cele mai multe joburi disponibile, cu 12.000 de joburi postate în ultimele 5 luni. 9.000 de locuri de muncă au fost postate de angajatorii din servicii, 6.200 de cei din turism și 6.000 de cei din construcții. Mai mult de trei sferturi din aceste joburi aparțin angajatorilor din România, 10% angajatorilor din afara țării și aproximativ 5% sunt joburi remote”, spune Bogdan Badea, CEO eJobs.ro.
Din punct de vedere al domeniilor de activitate, retailul retailul se remarcă ca fiind sectorul cu cele mai multe oportunități, oferind peste 12.000 de joburi în ultimele 5 luni. Domeniul serviciilor se situează pe locul secund, cu 9.000 de poziții disponibile, urmat de turism (6.200 de joburi) și construcții (6.000 de joburi).
Bucureștiul și Ilfovul, Cluj-Napoca, Iași, Brașov, Timișoara și Constanța - zonele cu cea mai mare cerere de candidați
Oportunitățile de angajare se concentrează în mod special în regiunile București-Ilfov, Cluj-Napoca, Iași, Brașov, Timișoara și Constanța.
„Ca element de specificitate pentru acest segment de companii, vedem o disponibilitate crescută comparativ cu companiile mai mari de a angaja part time și sezonier / pe bază de proiect. Astfel, din numărul total de joburi part-time, mai mult de jumătate sunt postate de companiile care au cel mult 50 de angajați. Procentul crește și mai mult în cazul locurilor de muncă pe bază de proiect, unde 75% din total aparține companiilor mici și mijlocii. Nu vedem însă și o cultură a internship-urilor, acestea rămânând mai degrabă în zona companiilor mari, multinaționale”, explică Bogdan Badea.
Candidații entry-level și mid-level, cei mai căutați
Profilul predominant al candidaților căutați de către companiile mici și foarte mici este cel al celor cu experiență redusă (0-2 ani) și medie (2-5 ani). Deși nu sunt excluse, pozițiile pentru candidații seniori (peste 5 ani de experiență) și manageri sunt mai puțin frecvente.
Part-time, seasonal și proiecte: flexibilitate sporită în IMM-uri
Spre deosebire de companiile mari, IMM-urile se remarcă prin deschiderea mai mare către angajarea part-time, seasonală și pe bază de proiecte. De exemplu, peste jumătate din ofertele part-time provin de la firme cu maximum 50 de angajați, iar 75% din proiectele pe termen scurt sunt disponibile tot în cadrul acestui segment. Internship-urile sunt totuși mai puțin prezente în IMM-uri, fiind o practică mai specifică companiilor mari multinaționale.
Transparență salarială crescută în rândul IMM-urilor
Un aspect important de menționat este tendința crescândă a companiilor mici și foarte mici de a afișa salariile în anunțurile de angajare. Depășind media națională de 36%, peste 50% dintre IMM-uri menționează deja remunerația oferită, oferind candidaților o informație transparentă relevantă pentru luarea deciziei. Companiile din domeniile retail, servicii, turism, transport/logistică și call center/BPO se remarcă prin cel mai ridicat nivel de transparență salarială.
Un context favorabil pentru angajare în România
Pe fondul unui număr semnificativ de microîntreprinderi active în România (peste 413.000 la începutul lunii mai 2024), piața muncii oferă numeroase oportunități, în special în rândul companiilor mici și foarte mici. Diversitatea domeniilor cu cerere ridicată de candidați, flexibilitatea sporită a contractelor de muncă și tendința tot mai pregnantă a transparenței salariale creează un context favorabil pentru angajare, stimulând totodată o economie dinamică și antreprenorială.
Comentariul va fi postat dupa aprobare