Noua animație Inside Out 2 scoate la iveală relația noastră cu anxietatea

Bogdan Chirea
0

La apogeul filmului „Inside Out 2” de la Pixar, Riley, o adolescentă proaspăt intrată în pubertate cu o mulțime de emoții personificate noi, devine atât de copleșită de anxietate încât suferă un atac de panică.


În sala de cinema, i-am șoptit prietenei mele că am uitat să-mi aduc medicamentele pentru atacuri de panică, scrie jurnalista Maya Phillips în New York Times. Am spus-o ca pe o glumă - dar la vederea acestei adolescente anxioase animată, întreaga mea coregrafie corporală s-a schimbat. Mușchii mei s-au încordat. Mi-am apăsat palma dreaptă cu putere pe piept și am luat câteva respirații adânci de yoga, încercând să opresc începuturile familiare ale unui atac.


Această reprezentare a modului în care anxietatea poate cuprinde rapid a fost copleșitoare. Am văzut propriile mele experiențe reflectate în cele ale lui Riley. „Inside Out 2” a avut o rezonanță personală pentru mine într-un mod care a fost în egală măsură catartic și devastator: Este un film care înțelege atât de intim cum tulburarea mea de anxietate perturbă viața mea de zi cu zi.


„Inside Out 2” începe cu doi ani după filmul din 2015 „Inside Out”, când Riley este pe cale să înceapă liceul. Odată cu pubertatea apar și o serie de noi emoții, conduse de Anxietate. Un spirit maniac portocaliu cu vocea Mayei Hawke, Anxietatea împinge afară emoțiile vechi și, în mod inadvertent, provoacă haos în sistemul de credințe și în stima de sine a lui Riley în timp ce încearcă să gestioneze stresul unui tabăr de hochei de weekend.


Când o emoție preia controlul în filmele „Inside Out”, o tablă de control din mintea lui Riley se schimbă la culoarea acelei emoții; preluarea de către Anxietate, totuși, este mai absolută. Ea creează o fortăreață în imaginația lui Riley, unde forțează lucrătorii minții să ilustreze scenarii negative ipotetice pentru viitorul lui Riley. În curând, credința interioară principală a lui Riley este despre propria sa neîndestulare; emoțiile aud „Nu sunt destul de bun” ca un refren surd în mintea ei.


Sunt familiarizat cu prinderea imaginației de către anxietate; mintea mea scrie întotdeauna scenariul pentru următoarea cea mai proastă zi din viața mea. Mintea mea a acceptat deja toate posibilitățile eșecului. Și cerințele nemiloase ale anxietății mele pentru perfecțiune adesea transformă gândurile mele într-un răstimp nesfârșit de autocriscuri și nesiguranțe.


Și totuși - Anxietatea nu este antagonistul acestui film.


De fapt, Maya scrie că a fost surprinsă să empatizeze cu această personificare portocalie a celui mai rău inamic al ei. Într-o scenă de la sfârșitul filmului, Anxietatea a pierdut complet controlul - s-a transformat într-un vârtej violent, dar totuși stătea înghețată, plângând, în centrul furtunii.


Știu ce înseamnă să simți că te miști în două viteze diferite - când corpul meu se simte inerțial de frică în timp ce gândurile mele sunt trase în toate direcțiile, sau când corpul meu se mișcă neliniștit și se agită în timp ce mintea mea este atrasă într-o nisip mișcătoare de îngrijorări care coboară încet și constant, recunoaște Maya.


În „Inside Out 2”, Riley, o adolescentă care se confruntă pentru prima dată cu anxietatea, primește un final în care Anxietatea este îndemnată delicat să se retragă. Joy recuperează controlul de la Anxietate și o consolează. Mai târziu, într-un moment stresant, Anxietatea își exprimă îngrijorările, iar Joy o mulțumește în timp ce o așează într-un fotoliu confortabil cu o ceașcă de ceai.


Maya scrie că nu a avut un cuvânt pentru anxietatea ei când era mai tânără și nu a fost diagnosticată cu tulburare de anxietate până în anii 20. Așa că, privind „Inside Out 2”, ea s-a întrebat dacă filmul vorbea mai ales unui public mai în vârstă - adolescenți și adulți care s-au găsit deja prinși în domeniul anxietății, care au experimentat perioada de adulți ca fiind una mai dedicată îngrijorării decât bucuriei.


Poate „Inside Out 2” oferă copiilor o privire în viitor, nu ca o profeție a doomului, ci ca o rută de înțelegere a unei emoții care a devenit mai recunoscută și mai răspândită în persoanele de toate vârstele.


Poate avantajul este că atunci când fanii tineri ai „Inside Out” devin inevitabil prinși în acele furtuni brutale de gânduri anxioase, ei pot apoi să invoce o imagine clară a haosului minții lor, ca și cum ar fi un film colorat și luminos Pixar. Poate atunci își pot recunoaște acea purtătoare portocalie a veștilor groaznice și să o îndrume delicat către un loc.

Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!