Ucraina se grăbește să creeze drone de război dotate cu inteligență artificială

Bogdan Chirea
0

În Ucraina, câteva startup-uri dezvoltă sisteme de Inteligență Artificială (IA) pentru a ajuta la controlul unei vaste flote de drone, ducând războiul într-un teritoriu neexplorat, în timp ce combatanții se întrec pentru a obține un avantaj tehnologic în luptă.


Ucraina speră că implementarea dronelor dotate cu IA de-a lungul liniei frontului o va ajuta să depășească creșterea bruiajului semnalelor de către ruși, precum și să permită vehiculelor aeriene fără pilot (UAV) să lucreze în grupuri mai mari. 


Dezvoltarea dronelor cu IA în Ucraina este în general împărțită între sisteme vizuale care ajută la identificarea țintelor și la navigarea dronelor către acestea, cartografierea terenului pentru navigație și programe mai complexe care permit UAV-urilor să opereze în „roiuri” interconectate.


Una dintre companiile care lucrează la acest proiect este Swarmer, care dezvoltă software-ul ce conectează dronele într-o rețea. Deciziile pot fi implementate instantaneu în tot grupul, cu un om intervenind doar pentru a aproba atacurile automate. 


„Când încerci să scalezi cu piloți umani, pur și simplu nu funcționează”, a declarat Serhiy Kupriienko, CEO-ul Swarmer, pentru Reuters în birourile companiei din Kiev. „Pentru un roi de 10 sau 20 de drone sau roboți, este practic imposibil pentru oameni să îi gestioneze.”


Swarmer este una dintre cele peste 200 de firme de tehnologie care au apărut de la invazia la scară largă a Rusiei în 2022, cu civili din domeniul IT dezvoltând drone și alte dispozitive pentru a ajuta Ucraina să contracareze un inamic mult mai mare. Kupriienko a spus că, în timp ce piloții umani au dificultăți în a gestiona operațiuni implicând mai mult de cinci drone, IA ar putea procesa sute.


Sistemul, numit Styx, direcționează o rețea de drone de recunoaștere și atac, atât mari, cât și mici, în aer și pe sol. Fiecare dronă ar putea să-și planifice propriile mișcări și să prezică comportamentul celorlalte din roi, a explicat el.


Pe lângă scalarea operațiunilor, Kupriienko a spus că automatizarea ar ajuta la protejarea piloților de drone care operează aproape de linia frontului și sunt o țintă prioritară pentru focul inamic.


Tehnologia Swarmer este încă în dezvoltare și a fost testată pe câmpul de luptă doar experimental, a adăugat el.


Samuel Bendett, cercetător senior adjunct la Center for a New American Security, a spus că sistemele de control al dronelor cu IA ar avea probabil nevoie de un om în buclă pentru a preveni erorile în selectarea țintelor.


Există preocupări largi cu privire la etica armelor care exclud judecata umană. Un raport de cercetare al Parlamentului European din 2020 a avertizat că astfel de sisteme ar putea comite încălcări ale dreptului umanitar internațional și ar putea reduce pragul de declanșare a războiului.


IA este deja utilizată în unele dintre atacurile cu drone de lungă distanță ale Ucrainei, care vizează instalații militare și rafinării de petrol la sute de kilometri în interiorul Rusiei.


Un oficial ucrainean, vorbind sub anonimat, a declarat pentru Reuters că atacurile implică uneori un roi de aproximativ 20 de drone. Dronele principale zboară către țintă, dar altele au rolul de a distruge sau a distrage sistemele de apărare aeriană de pe traseu. Pentru a face acest lucru, ele folosesc o formă de IA cu supraveghere umană pentru a ajuta la identificarea țintelor sau a amenințărilor și la planificarea posibilelor rute, a adăugat sursa.


Bruiajul semnalului


Necesitatea dronelor dotate cu IA devine tot mai urgentă pe măsură ce ambele părți introduc sisteme de Război Electronic (EW) care perturbă semnalele între piloți și drone. Dronele mici, ieftine, cu vizualizare în primă persoană (FPV), care au devenit principala modalitate de a lovi vehiculele inamice în 2023, își văd ratele de succes scăzând pe măsură ce bruiajul crește.


„Lucrăm deja cu conceptul că în viitorul apropiat nu va exista nicio conexiune pe linia frontului” între pilot și UAV, a declarat Max Makarchuk, liderul echipei de IA pentru Brave1, un accelerator de tehnologie de apărare creat de guvernul ucrainean.


Potrivit lui Makarchuk, procentul de drone FPV care își ating ținta scade constant. Majoritatea unităților FPV au acum o rată de succes de 30-50%, în timp ce pentru piloții noi poate fi chiar și de 10%.


El a prezis că dronele FPV operate de IA ar putea avea rate de succes de aproximativ 80%.


Pentru a contracara amenințarea EW, producătorii, inclusiv Swarmer, au început să dezvolte funcții care permit unei drone să se fixeze pe o țintă prin intermediul camerei sale. Sistemele EW formează un dom invizibil de bruiaj al semnalului peste echipamentele și soldații pe care îi protejează.


Dacă contactul pilotului cu drona este întrerupt, acesta nu mai poate controla drona, care fie cade la sol, fie continuă să zboare drept înainte. Automatizarea ultimei părți a zborului unei drone către țintă înseamnă că aceasta nu mai are nevoie de pilot, neutralizând astfel efectul bruiajului EW.


Dronele dotate cu IA sunt în dezvoltare de ani de zile, dar până acum erau considerate costisitoare și experimentale.


Bendett a spus că Rusia a dezvoltat drone aeriene și terestre dotate cu IA înainte de invazia din 2022 și a revendicat unele succese. În Ucraina, sarcina principală pentru producători este de a crea un sistem de țintire cu IA pentru drone care să fie ieftin. Acest lucru ar permite să fie desfășurat în masă de-a lungul celor 1.000 km (621 mile) de linie a frontului, unde mii de drone FPV sunt folosite săptămânal.


Costurile pot fi reduse prin rularea programelor IA pe un Raspberry Pi, un computer mic și ieftin care a devenit popular la nivel global în afara scopurilor educaționale pentru care a fost conceput.


Makarchuk a spus că a estimat costul implementării unui sistem de țintire simplu, care să se fixeze pe o formă vizibilă pentru camera dronei, la doar aproximativ 150 de dolari pe dronă.

Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!