Industria de media și divertisment din România este prognozată să crească cu 2,5% în acest an, față de 2023, atingând o valoare de 4,43 miliarde de euro. Majoritatea segmentelor vor înregistra creșteri, conform celei de-a 25-a ediții a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2024-2028 (GEMO).
România va avea cea mai mică rată de creștere a industriei media și de divertisment din Europa Centrală și de Est, conform estimărilor din raport. De exemplu, Polonia și Cehia ar putea înregistra o creștere de 4,9% în acest an, iar Ungaria de aproximativ 3,9%. Previziunile indică o menținere a acestei rate reduse de creștere între 2,5% și 1,3% până în 2028.
„În anii de dinaintea pandemiei, am observat creșteri semnificative pe segmente precum serviciile de streaming și publicitatea online, și o revenire puternică a cinematografiei. În perioada 2024-2028, ne așteptăm la o temperare a acestor ritmuri de creștere. Publicitatea, în special cea pe internet, va continua să fie unul dintre cele mai dinamice sectoare și va deveni esențială pentru modelele de afaceri ale companiilor din media și divertisment. De asemenea, inteligența artificială generativă (Gen AI) își va mări prezența și importanța, deschizând noi oportunități de creștere”, a declarat Florin Deaconescu, Partener și Lider al echipei de servicii pentru Tehnologie, Media și Telecom, PwC România.
Evoluția segmentelor pieței
În acest an, raportul pentru România a analizat 10 segmente, cele mai mari creșteri procentuale fiind prognozate pentru publicitatea pe internet (13%) și serviciile de streaming OTT (Netflix, Disney+, etc.), cu 12%. La polul opus se află ziarele și revistele tipărite, care vor stagna.
Industria cinematografică ar putea crește cu 6% în acest an, ajungând la 60 milioane euro, o rată ușor sub cea din 2023, de 7%. Anul trecut a fost remarcabil pentru filmele locale, cu „Miami Bici 2” depășind blockbustere precum „Barbie” și „Oppenheimer” în box office-ul românesc.
Piața de streaming OTT din România continuă să crească, cu o estimare de 12% pentru acest an, ajungând la 206 milioane euro. Chiar și cu aceste creșteri impresionante, România rămâne cea mai mică piață OTT din Europa Centrală și de Est. Creșterea va rămâne constantă până în 2028, cu venituri totale estimate de 272 milioane euro. În prezent, 98,1% din piața OTT este dominată de platformele de streaming video.
Previziunile pentru serviciile de conexiune la internet (fix și mobil) din România indică o creștere a veniturilor de doar 0,6% în perioada 2024-2028, cea mai scăzută din Europa Centrală și de Est. Creșterea prognozată pentru 2024 este de 1%, ajungând la 2,4 miliarde euro, iar până în 2028, 5G va reprezenta 73,7% din conexiunile de telefonie mobilă.
Publicitatea pe internet va crește cu peste 13% în acest an, ajungând la 322 milioane euro, și va continua să crească cu o rată medie de 9% până în 2028. Publicitatea video pe internet va avea cea mai rapidă creștere, estimată la 13% pe an, urmată de căutările plătite și anunțurile clasificate, cu creșteri de 11,8% și respectiv 11,6%.
Televiziunea, incluzând atât publicitatea cât și abonamentele, va crește cu 2% în acest an, la venituri de 876 milioane euro. Piața este așteptată să depășească 900 milioane euro până în 2028.
Vânzările de ziare, reviste tipărite și cărți vor rămâne constante la 158 milioane euro în următorii cinci ani. Creșterea pieței digitale, de 9,2% în medie, ar putea stimula piața generală, însă veniturile din ziare și reviste tipărite vor stagna sau vor scădea ușor.
Segmentul de radio, muzică și podcasturi va continua să crească cu 2,8% în 2024, ajungând la 36 milioane euro, și este estimat să ajungă la 39 milioane euro până în 2028.
Sectorul media Business to Business va atinge 169 milioane euro în acest an, în creștere cu 7% față de 2023, și este prognozat să crească cu o medie anuală de 3% până în 2028.
Publicitatea outdoor va crește cu 6,6% în 2024, ajungând la 43 milioane euro, cu o creștere medie anuală de 3,6% până în 2028.
Veniturile din jocuri video și e-sports din România vor ajunge la 238 milioane euro în 2024, cu o creștere de 6%, și sunt estimate să atingă 311 milioane euro până în 2028, datorită unei creșteri constante de 6,8%. Piața de jocuri video este dominată de jocurile casual și de societate, iar veniturile din publicitatea în aplicații se vor dubla până în 2028.
Despre raportul Global Entertainment & Media Outlook
Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizează 11 segmente ale industriei media și divertisment din 53 de teritorii și facilitează compararea datelor privind consumul și cheltuielile de publicitate. Segmentele acoperite includ cinema, servicii de conexiune la internet, publicitate pe internet, muzică, radio și podcasturi, ziare, reviste și cărți, publicitate outdoor, servicii de streaming OTT, televiziune tradițională, jocuri video și esports, realitate virtuală și augmentată.
Comentariul va fi postat dupa aprobare