Dezvoltarea emoțională a elevilor și educarea cu privire la prevenirea abuzului ar trebui să fie o prioritate în fața măsurilor punitive

Bogdan Chirea
0

Un sondaj realizat de World Vision România la începutul acestui an a relevat un aspect îngrijorător: unu din zece elevi ar prefera să nu vorbească cu nimeni dacă ar observa un caz de abuz. În acest context, Planul național pentru combaterea violenței școlare, aprobat recent de Guvern, subliniază că incidentele de violență rămân adesea nereportate din cauza fricii de consecințe, a normelor comunitare care tolerează formele de violență sau a lipsei de informații despre modalitățile sigure de raportare pentru copii.


World Vision România insistă asupra uneia dintre principalele propuneri ale copiilor din Consiliul Consultativ al fundației, pentru a aborda problema nereportării abuzurilor: crearea unei platforme online unde copiii și părinții pot raporta cazuri de abuz în școli. Această platformă ar trebui să fie promovată intens în toate școlile din România, în mediul online și mass-media. După ce o reclamație este înregistrată, Ministerul Educației și Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copiilor ar trebui să intervină printr-un protocol clar de soluționare a problemei semnalizate, pentru a sprijini victima abuzului.


„Este important să existe canale sigure și confidențiale prin care elevii să poată raporta incidentele de violență, fie prin intermediul unui consilier școlar, fie printr-o linie telefonică sau o platformă online anonimă”, a declarat Ștefan, un elev din Vaslui implicat în programele World Vision România.


Sondajul Subliniază Nevoia de Acțiune


Conform sondajului realizat de World Vision România în luna februarie, majoritatea elevilor ar discuta cu profesorul-diriginte dacă ar asista la un abuz, în timp ce o treime ar apela la colegi apropiați sau la directorul școlii. Un sfert dintre respondenți ar discuta cu părinții, iar puțin peste 20% ar vorbi cu un consilier școlar. Este alarmant faptul că peste 10% dintre elevi nu ar raporta abuzul nimănui. De asemenea, 74% dintre adolescenți își iau informațiile despre abuz din social media, iar mai mult de unu din zece nu se informează deloc pe acest subiect.


World Vision România a contribuit activ la elaborarea Planului național pentru combaterea violenței școlare, propunând soluții concrete bazate pe experiența acumulată în cadrul programelor sale educaționale. Propunerile fundației sunt bazate pe consultări cu copii și adolescenți și au fost concepute pentru a reflecta nevoile și realitățile din școlile și liceele românești.


Supravegherea Video: Pro și Contra


Membrii Consiliului Consultativ al Fundației World Vision România au discutat despre supravegherea video în școli, exprimând îngrijorări legate de respectarea intimității elevilor. Deși consideră că supravegherea video poate descuraja comportamentele violente și permite intervenția rapidă, aceștia subliniază că nu reprezintă o soluție universală împotriva violenței școlare. Există și temeri privind utilizarea abuzivă a înregistrărilor și impactul asupra intimității elevilor, în special în școlile din mediul rural, unde clasele sunt adesea folosite ca vestiare.


Prevenirea Violenței Școlare: Sănătatea Mintală și Educația


Prevenirea violenței școlare trebuie să înceapă cu identificarea timpurie a elevilor care provin din medii familiale instabile și cu oferirea unui sprijin complet din partea școlii și a autorităților relevante. Abuzul în familie poate fi observat de cadrele didactice, ceea ce reprezintă un pas important în prevenirea violenței școlare.


World Vision România și Consiliul Consultativ al Copiilor subliniază necesitatea unor programe educaționale pentru sănătatea mintală, tehnici de gestionare a conflictelor și comunicare non-violentă. Aceste programe pot contribui la crearea unui mediu sigur și prietenos, dar necesită finanțare și implicarea specialiștilor.


Fundația reiterează propunerea de a reconfigura orele de consiliere și dezvoltare personală (dirigenția) pentru a aborda mai eficient problematica abuzului și a violenței în școli. De asemenea, subliniază importanța unui mecanism clar de monitorizare a măsurilor implementate și de formare a cadrelor didactice pentru prevenirea abuzului.


În concluzie, World Vision România consideră că măsurile Planului național de combatere a violenței școlare sunt un bun punct de plecare, dar necesită clarificări și acțiuni concrete pentru a asigura un mediu educațional sigur și incluziv pentru toți elevii.

Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!