Povestea lui Ilie, un băiețel cuminte și deștept pentru care școala e tot ce are

Bogdan Chirea
0

Povestea lui Ilie începe într-o casă modestă din comuna Verguleasa, județul Olt, așa cum este relatată de Ramona Pavelescu, directorul Școlii din Verguleasa, pe descult.hartaedu.ro, în cadrul campaniei naționale de mobilizare socială „1 copil încălțat = 1 destin dezlegat”, lansată de organizația Narada în colaborare cu Inditex. 


Ilie este unul dintre cei 8220 de copii din România care se confruntă cu marginalizarea și rușinea din cauza lipsurilor de bază, cum ar fi un ghiozdan, rechizite, o geacă de iarnă sau o pereche de ghete, și care sunt în pericol de a abandona școala. Pentru Ilie, însă, școala înseamnă totul.


Mama lui Ilie suferă de probleme psihice, iar tatăl său lucrează ca zilier la o familie din sat, având grijă de turma de capre. Ilie are doi frați: unul mai mare, de 14 ani, și o soră mai mică, de șase ani. Deși trăiește într-o familie aflată la limita subzistenței, Ilie este „un copil foarte isteț, sensibil, altruist și sociabil. 


Este foarte harnic și priceput. Are grijă de caprele familiei la care lucrează tatăl lui și, de multe ori, doarme într-o anexă a gospodăriei respective. La școală, obține rezultate excelente la toate materiile, excelând în special la matematică. Vocabularul său este impresionant, iar modul său de exprimare depășește cu mult limitele vârstei și condițiile precare în care trăiește”, spune directoarea școlii, un loc pe care Ilie îl consideră a doua sa casă, iar cadrele didactice sunt pentru el ca o familie. În ochii săi, învățătoarea este „mama”, manifestând o afecțiune deosebită atât față de aceasta, cât și față de colegii săi.


O întâmplare tristă din viața lui Ilie s-a petrecut iarna trecută, când toți copiii au primit cadouri de la Moș Nicolae, cu excepția lui. Ramona Pavelescu, care a ales să scrie povestea lui Ilie cu sprijinul Narada, își amintește cum micuțul întreba cu lacrimi în ochi: „Cu ce am greșit de nu a venit și la mine Moș Nicolae?”. 

Învățătoarea l-a consolat, promițându-i că Moș Nicolae va veni și la el, chiar dacă mai târziu. Oameni cu suflet mare s-au mobilizat atunci și au adus bucurie în viața acestui copil, iar darurile primite au fost pentru el ca un basm frumos, pentru care a mulțumit din suflet. Deși are în jur oameni care nu rămân indiferenți, Ilie are nevoie de mai mult, la fel ca și ceilalți mii de copii care au nevoie de sprijin pentru a-și continua educația.


Pentru a ajuta acești copii, pe 26 august, organizația Narada a lansat una dintre cele mai mari campanii de mobilizare socială, în colaborare cu Inditex (compania-mamă a brandurilor Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho și Zara Home), care investește deja în sprijinirea a 1000 de copii. Prin campania „1 copil încălțat = 1 destin dezlegat”, Narada își propune să adune cât mai mulți susținători pentru a ajuta, pentru început, cel puțin 2500 de copii să se întoarcă la școală în această toamnă, fără să mai fie nevoiți să-și care cărțile în pungi sau să se simtă rușinați că poartă haine vechi și nu au rechizite sau pantofi noi.


„1 copil încălțat = 1 destin dezlegat” urmărește o colaborare strânsă între organizații, companii și persoane private pentru a debloca potențialul copiilor din comunitățile vulnerabile și a contribui la crearea unor șanse egale la educație, copilărie și vise.


Obiectivul Narada este de a sprijini fiecare copil cu un kit care să conțină o geacă de iarnă călduroasă, o pereche de încălțări noi și comode, un ghiozdan și toate rechizitele necesare. 80% dintre acești copii provin din mediul rural și au nevoie urgentă de ajutor. Oricine poate contribui prin trimiterea unui SMS la numărul 8864 cu textul EDUCATIE sau online pe descult.hartaedu.ro, unde sunt prezentate poveștile acestor copii în „Jurnalul profesorilor”, acolo unde cadrele didactice îi descriu cu emoție și dorința de a-i ajuta să crească frumos și echitabil. 


În București, cei care doresc să doneze fizic pot face acest lucru la instalația imersivă creată de artista Irina Dragomir, expusă în mall Băneasa Shopping City între 26 august și 1 septembrie, în Afi Cotroceni între 2 și 8 septembrie și în Promenada Mall între 9 și 15 septembrie. Irina Dragomir s-a alăturat campaniei Narada cu o lucrare care simbolizează un boboc de floare, reprezentând potențialul copiilor care nu au siguranța zilei de mâine. Bobocul este legat cu 500 de noduri care pot fi desfăcute cu fiecare donație, iar când toate nodurile vor fi desfăcute, floarea se va deschide, simbolizând potențialul realizat.


Artistul Vali Bărbulescu a fost una dintre primele persoane publice care s-au alăturat cauzei, realizând o serie de fotografii și imagini video care au devenit vizualul campaniei, după ce a petrecut câteva zile în comunități din țară, alături de copii, familiile lor și profesori. Munca sa artistică va fi prezentată într-o expoziție la Galateca, un vernisaj menit să adune și mai mulți susținători pentru aceeași misiune: „1 copil încălțat = 1 destin dezlegat”.


Acest exercițiu de mobilizare socială propus de Narada, pentru a preveni abandonul școlar și a susține educația, a atras și sprijinul altor companii importante precum Amazon, BIC România, Frisbo și Fan Courier.

Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!