Raportarea CESOP în România, disponibilă acum și pentru nerezidenți

Bogdan Chirea
0

Instituțiile financiare care oferă servicii de plăți în România, cum ar fi băncile, emitenții de monedă electronică și instituțiile de virament poștal, au obligația, începând cu anul 2024, să monitorizeze și să raporteze autorităților fiscale informații despre plățile transfrontaliere procesate și despre destinatarii acestora, conform sistemului european CESOP (Central Electronic System of Payment Information). 

Această raportare are ca scop prevenirea și combaterea fraudei de TVA în comerțul electronic transfrontalier, contribuind astfel la reducerea deficitului de colectare a TVA în statele membre UE, inclusiv în România.


Inițial, procedura CESOP nu permitea înregistrarea în sistem a instituțiilor de plată care activează în România, dar care nu erau înregistrate fiscal în țară. Raluca Bâldea, Partener Servicii Fiscale, și Monica Zipis, Manager, Impozitare Indirectă la Deloitte România, explică în cadrul unui material care este procedura de înregistrare a acestor instituții nerezidente pentru raportarea CESOP și cum urmează să fie aplicată această procedură.


Directiva UE 2020/284, care reglementează această cerință, a fost transpusă în legislația națională prin Legea 33/2024. De asemenea, în aprilie 2024, a fost aprobată procedura de înregistrare în CESOP, care se aplică și prestatorilor de servicii de plată fără rezidență fiscală în România. 


În acest context, la jumătatea lunii octombrie 2024, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a emis un ordin prin care s-a aprobat formularul de înregistrare pentru instituțiile de plată nerezidente, facilitând astfel transmiterea datelor în sistem.


Instituțiile de plată nerezidente care procesează plăți transfrontaliere sunt acum obligate să se înregistreze prin acest formular pentru a putea respecta cerințele CESOP. Formularul trebuie depus în termen de 15 zile de la sfârșitul primului trimestru în care intervine obligația de raportare, iar ANAF va atribui un număr unic de evidență. Acest număr nu înlocuiește codul fiscal și este utilizat exclusiv pentru raportarea în cadrul CESOP.


Prin implementarea CESOP, statele membre UE, inclusiv România, vor avea la dispoziție un instrument eficient pentru a detecta eventualele fraude de TVA în comerțul electronic transfrontalier.

Categorii

Trimiteți un comentariu

0Comentarii

Comentariul va fi postat dupa aprobare

Trimiteți un comentariu (0)

#buttons=(Am înțeles!) #days=(30)

Acest website folosește cookie-uri pentru a optimiza experiența de navigare. Vezi
Ok, Go it!