În ședința publică din noiembrie 2024, Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a analizat conținutul emisiunilor difuzate de România TV în luna septembrie 2024 și a constatat multiple încălcări ale Codului de reglementare a conținutului audiovizual. Sancțiunile aplicate au fost dintre cele mai severe, incluzând amenzi de până la 100.000 de lei și somații publice, menite să corecteze abaterile constatate.
România TV: Amenzi totale de peste 110.000 lei pentru emisiuni și știri
1. Amendă de 100.000 lei
CNA a sancționat postul pentru emisiuni precum:
- România Te Vede (8, 21, 22 septembrie 2024),
- Punctul Culminant (11, 12, 17, 23 septembrie 2024),
- România de Poveste (14, 15 septembrie 2024),
- Știrile România TV (17, 23, 24, 28 septembrie 2024),
- Ediție Specială (19 septembrie 2024),
- România în 60 de minute (28, 29 septembrie 2024).
Titlurile afișate pe ecran au fost considerate tendențioase și fără bază factuală. Exemple:
- „Simion le prezintă bogățiile și anunță cum se dau case oamenilor” (România Te Vede – 8 septembrie);
- „Noi documente, demascarea mincinoasei care vrea la Cotroceni” (Punctul Culminant – 12 septembrie);
- „Cine se află în spatele lui Geoană și Lasconi” (România în 60 de minute – 28 septembrie).
CNA a invocat încălcarea articolelor 139, 40 alin. (1) și (2), și 67 din Cod.
2. Amenzi suplimentare de câte 5.000 lei
- Pentru emisiunea Punctul Culminant din 4 septembrie 2024, în care titluri precum „Mercenarul Ucrainei, membru Rezist l-a pus pe Ciutacu pe listă” au încălcat principiul imparțialității.
- Pentru România Te Vede (7 septembrie) și Știrile România TV (8 septembrie), care au prezentat titluri ca: „Geoană și Lasconi, candidații lui Soros și ai lui Coldea”.
3. Somații publice
CNA a aplicat somații publice pentru titluri și informații eronate difuzate în alte știri:
- „Interzicerea cărnii la nivel european” (Știrile România TV – 6 septembrie);
- „Inculparea lui Raed Arafat pentru morții de la inundații” (Știrile România TV – 22 septembrie).
Publicitate în afara normelor
CNA a emis decizii de intrare în legalitate pentru mai multe campanii publicitare:
- Fat Burner X10 – difuzat fără respectarea prevederilor privind avertizările legale.
- Urimil Forte Max – spoturile TV nu respectau cerințele de lizibilitate.
- Yong Kang – promovare cu implicarea celebrităților, interzisă prin Cod.
- TOTOGAMING – difuzarea în intervale orare neconforme regulilor de protecție a minorilor.
Totodată, CNA a decis să sancționeze cu somație publică postul Atomic TV, deoarece în perioada 23-29.09.2024, în intervalul orar 06:00-23:00, a difuzat spotul publicitar „TOTOGAMING, DESTINATIA CAMPIONILOR, SLOTURI - 15 SEC”, fără a ține cont de prevederile art. 89 alin. (3) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual („Cu excepţia spoturilor publicitare referitoare la pariuri care pot fi difuzate şi în timpul transmisiunilor sportive în direct, programele audiovizuale care conţin jocuri de noroc, precum şi spoturile publicitare care promovează astfel de jocuri se supun condiţiilor de protecţie a minorilor prevăzute în cap. II "Clasificarea programelor în vederea protecţiei minorilor" din titlul II "Protecţia minorilor").
Prevederi ale legislației audiovizuale:
Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual
Art. 40 - (1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate şi invitate să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt. (2) În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.
Art. 64 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: (…) b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.
Art. 65 - În emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli: (…) c) titlul afişat pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate în acel moment;
Art. 67 - În exercitarea dreptului lor de a-şi exprima opinii sau puncte de vedere în legătură cu subiecte de interes public, prezentatorii şi moderatorii trebuie să asigure o separare clară a opiniilor de fapte şi nu trebuie să profite de apariţia lor constantă în programe într-un mod care să contravină exigenţelor de asigurare a imparţialităţii.
Art. 139 - Publicitatea, pozitivă sau negativă, în legătură cu partide politice, oameni politici, mesaje politice este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală.
Concluzie
Acțiunile CNA subliniază necesitatea respectării stricte a reglementărilor audiovizuale. Sancțiunile aplicate posturilor TV și campaniilor publicitare au rolul de a asigura transparența, corectitudinea informațiilor și protecția consumatorilor.
Comentariul va fi postat dupa aprobare